Emancipation of the look: the role of photography in a reflective school formationv

Main Article Content

Guilherme Susin Sirtoli
https://orcid.org/0000-0002-8373-6456
Cláudia Mariza Mattos Brandão
https://orcid.org/0000-0002-2161-4779

Abstract

 


This article discusses questions about photography as a driver of critical thinking and the formation of reflective subjects in contemporary society. To this end, photography is situated as a source of communication, being considered a non-verbal language (FERRARA, 2002), resulting from a perception of reality (DUBOIS, 1993) and a poetic creation of the imaginary (DURAND, 2004). The work analyzes activities developed in the extension project “PhotoGraphein vai à Escola” (UFPel), with elementary school students in public schools in the region of Pelotas and Rio Grande - RS. The extension activities work based on forming aesthetic experiences (DEWEY, 2010) and the relationship between photography and the look, making it possible to envision how much such issues reverberate within the scope of teaching in Visual Arts. With this analysis, it was possible to perceive established relationships and learning that positively altered the way that young students decode and perceive the symbols present in the world around them, enabling the transformation of the lived into forming experiences for all involved.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SIRTOLI, G. S.; BRANDÃO, C. M. M. Emancipation of the look: the role of photography in a reflective school formationv. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–18, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17551.013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17551. Acesso em: 27 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Guilherme Susin Sirtoli, Federal University of Pelotas - UFPel

Mastering in Visual Arts in the line of research Education in Arts and Aesthetic Training Process by the Postgraduate Program in Visual Arts at the Federal University of Pelotas (PPGAVI / UFPel). Graduated in Visual Arts by the Federal University of Pelotas and researcher at PhotoGraphein - Research Center in Photography and Education (UFPel / CNPq). guisusinsirtoli@gmail.com

Cláudia Mariza Mattos Brandão, Federal University of Pelotas

 

Professor at the Arts Center / UFPel, works at PPG Master in Visual Arts.  PhD in Education, with a post-doctorate in Contemporary Artistic Creation (UA, PT), leading PhotoGraphein - Research Center for Photography and Education (UFPel / CNPq). As a visual artist, has participated in several national and international collectives, presenting seven individual exhibitions. claummattos@gmail.com

 

References

ALVES, R. Sem a educação das sensibilidades, todas as habilidades são tolas e sem sentido. Revista Pazes, 21 ago. 2018. Disponível em: https://www.revistapazes.com/educacaosensibilidadesrubem-alves/. Acesso em: 24 ago. 2021.

BARBOSA, A. M. A Imagem no Ensino da Arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BARBOSA, A. M. Teoria e prática da Educação Artística. São Paulo: Cultrix, 1975.

BRANDÃO, C. M. M. B. Graphias do tempo em mim. In: BRANDÃO, C. M. M.; SCHMIDT, E. B.; LENZI, T. de J. M. Sob o signo da cegueira: foto-graphando o cotidiano. Pelotas: Editora UFPel, 2010. p.10-21.

DEBORD, G. A Sociedade do Espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DEWEY, J. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DUBOIS, P. O Ato Fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papyrus, 1993.

DUGNANI, P.; CRUZ, L. A. Mitologia e pós-modernidade: Proteu, Argos e Narciso – Os mitos e seus reflexos na sociedade. Anuário de Produção Acadêmica Docente, Sistema Anhanguera de Revistas Eletrônicas – SARE, v. 1, n. 1, p. 201-206, out. 2007. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com/handle/123456789/1309 Acesso em: 12/12/2019.

DURAND, G. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: DIFEL, 2001.

ELER, R. Mestiçagem em arte: narcisos digitais e as narrativas transmídia. In: GONÇALVES, Maria Gorete Dadato; REBOUÇAS, Moema Martins. (orgs.). Educação em Arte na Contemporaneidade. Vitória: EDUFES, 2015. p.296-305.

FABRIS, A. A imagem hoje: entre passado e presente. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte, Ciência e Tecnologia: Passado, presente e futuro. São Paulo: UNESP, 2009. p. 201-206.

FABRIS, A. Discutindo a Imagem Fotográfica. Domínios da Imagem, v. 2, n. 3, p. 12-23, jan./jul. 2003. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/dominiosdaimagem/article/view/19252 Acesso em: 12/12/2019.

FERRARA, L. D’A. Leitura sem palavras. 4. ed. São Paulo: Ática, 2002. 78p.

FERREIRA, N. G. M. L. O papel da experiência na filosofia de John Dewey. In: ENCONTRO DE PESQUISA NA GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA DA UNESP, 6., 2011, São Paulo. Anais [...] São Paulo, v.4. n.2. p.147-156, 2011. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/FILOGENESE/nicholasminotti.pdf Acesso em: 12/12/2019.

HAN, B. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.

JANELA DA ALMA. Direção de João Jardim e Walter Carvalho. Produção de Flávio R. Tambellini. Rio de Janeiro: Copacabana Filmes, 2002. 1 DVD (73min), son., color.

KANDINSKY, W. Ponto e linha sobre plano: contribuição à análise dos elementos da pintura. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

LIMA, I. A Fotografia e a sua linguagem. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1988. 119p.

MAGALHÃES, F. O corpo performático de Evgen Bavcar. Revista Educação PUC, Campinas, v.1, n.16, p.73-78, 2004. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/287 Acesso em: 12/12/2019.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573102152010107

SIRTOLI, G. S.; BRANDÃO, C. M. M. O olhar fotográfico como potência crítica na sala de aula. In: MIGLIORINI, Jeanine Mafra (org.). Reflexões sobre a Arte e seu Ensino. v.1. Ponta Grossa: Atena, 2018. p.288-298.

SONTAG, S. Ensaios sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TAVARES, C. M. S. Olhar que (es)colhe frutos. In: BRANDÃO, C. M. M.; SCHMIDT, E. B.; LENZI, T. de J. M. Sob o signo da cegueira: foto-graphando o cotidiano. Pelotas: Editora UFPel, 2010. p.21-32.

TIBURI, M. Aprender a ver é descobrir o olhar. Jornal do Margs, 103 ed. set./out. 2004. Disponível em: http://www.marciatiburi.com.br/textos/quadro_aprender.htm. Acesso em: 01 out. 2020.

WESTBROOK, R. B.; TEIXEIRA, A. John Dewey: Coleção Educadores (MEC). Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4677.pdf. Acesso em: 01 out. 2020.