Theater with babies: space of enuncia, afigurações and jokes

Main Article Content

Luiz Pereira
https://orcid.org/
Jader Janer Moreira Lopes

Abstract

This article contributes to some reflections in the field of childhood studies, in line with the research methodology with babies from the offer of an aesthetic activity that we call Theater With Babies. Babies' enunciation in relation to the offer of a theater, yes theater! We used several conceptual references present in the children's and adult theater to elaborate the activity, scenery, costumes, props and narrative proposal. The differential of the proposed work is the bet that the audience and the actors are the same, that is, what interested us were the theatricality of the human and the enunciations that arose during the offer of the activity. We signal the importance of organizing a socially produced environment, which generates experiences, aesthetic, playful situations and constitutes news. It is the possibility of reinventing the theater from the babies and with them.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PEREIRA, L.; LOPES, J. J. M. Theater with babies: space of enuncia, afigurações and jokes. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–24, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17609.021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17609. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Luiz Pereira, Faculdade de Educação Tecnológica do Estado Rio de Janeiro - Três Rios

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor substituto do ensino superior da Fundação de Apoio à Escola Técnica em Três Rios-RJ.

Jader Janer Moreira Lopes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em educação e Graduado em Geografia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). É professor do programa de pós-graduação da UFJF e UFF. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI)

References

BAKHTIM. M.M. Para uma filosofia do Ato Responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

PEREIRA, L. M. Teatro com bebês, enunciações e vivências: encontros da arte com a vida. Tese (Doutorado em Educação). Niterói, RJ. Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense 2018.

_____. Teatro com bebês, estreia de olhares. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal Fluminense. Niterói-RJ. Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense. 2014.

PONZIO, L. Ícone e afiguração: Bakhtin, Malevitch, Chagall. São Carlos: Pedro & João Editores. 2019.

_____. Visões do texto. São Carlos: Pedro & João Editores. 2017.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: Repercussões no campo educacional. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. Coleção educação contemporânea.

SOBKIN, V. As resenhas teatrais de L.S. Vigotski como início da concepção histórico-cultural. In: VERESK – Cadernos Acadêmicos Internacionais- Estudos sobre a perspectiva histórico-cultural de Vigotski. Brasília: UniCEUB, 2017.

SPINOZA, B. de. Ética / Spinoza; [tradução de Tomaz Tadeu]. – 2. ed., 5. reimp. – Belo Ho-rizonte: Autêntica Editora, 2016.

VANNUCCI, A. O teatro como instrumento de liberdade in: org. Prado. A.L. A teatralidade do humano. São Paulo, Edições Sesc, 201.

VIGOTSKI. L. S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia
Pileggi Vinha. São Paulo: Psicologia USP, 2010.

______. Imaginação e Criação na infância. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2010.

______. Manuscrito de 1929. Trad. Alexandra Marenitch. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 71, julho/00, disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302000000200002 Acesso em: 20 fev. 2021

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.