“Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia

Main Article Content

Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva
https://orcid.org/0000-0002-1294-3597

Abstract

This work focuses on children's cultures and their articulation with the right of child citizens, based on socio-anthropological contributions and cultural psychology. Using an interpretive narrative from an ethnographic perspective, we circumscribe the case study to a kindergarten, where, in a holistic way and through the recognition of the artifacts created by children as revealers of children's cultures, we scrutinize ways and opportunities for children to be social actors and participate in the co-construction of your curriculum. Using visual methodologies and content analysis, we focus on children's interactions and productions, in different formats and supports, as a result of their autonomous activity, in pairs or in groups, in a public kindergarten. The children's projects lead to knowledge about childhood and the construction processes of children's cultures.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, M. M. de S. P. . “Y del circo salió um pájarhombre, mitad hombre y mitad pájaro”: culturas infantiles em el jardín de infancia. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–26, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17619.072. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17619. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biography

Maria Manuela de Sampaio Pinto Silva, Agrupamento de Escolas Amado de Souza Cardoso

Ph.D. in Child Studies, in the field of sociology of childhood, she works directly with young children - 3 to 6 years old - since 1982. In her professional career, she contacted with a great variety of social environment in her country and had the possibility to listen, talk and construct pedagogy , with children and their families throughout time. The interest around social analyses and children cultures have had a crucial paper in understanding childhood and promoting their studies by contributing to a better pedagogical practice. So, she developed her studies, published texts, communications and projects, simultaneously with the pedagogical practice.

References

ALANEN, L. Childhood as a social phenomenon: national report. Viena: European Center, 1990.
BARBOSA, M. C. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Revista Educação e Sociedade, 80 (100), p.1059-1083, 2007.
CORSARO, W. A. We’re friends, right? Inside kids culture. Washington: Joseph Henry Press, 2003.
CORSARO, W. A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FERNANDES, N., & TOMÁS, C. Participação e ação pedagógica: a valorização da competência e ação social das crianças. Atas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009.
HALLDÈN, G. The Metaphors of Childhood in a Preschool Context. Parer presented at AARE conference, Sidney, 2005.
PROUT, A. Reconsiderando a nova sociologia da infância. Cadernos de Pesquisa 40, (141), p.729-750, 2010.
PROUT, A. & JAMES, A. Constructing and reconstructing Childhood. London: The Falmer Press, 1990.
QVORTRUP, J. O. O trabalho escolar infantil tem valor?: a colonização das crianças pelo trabalho escolar. In: L. R. Castro (Org.). Crianças e jovens na construção da cultura. Rio de Janeiro: NAU; FAPERJ, 2001.
SARMENTO, M. J. A reinvenção do ofício de criança e de aluno. Atos de pesquisa em educação 6, (3), 581-60. PPGE/ME FURB, 2001ª.
SACRISTÀN, S. J. O Aluno como Invenção. Porto: Porto Editora, 2006
SARMENTO, M. J. As Culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: Sarmento, M. J.; Cerisara, A. B., (Coord.), Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação , 9-34. Porto: Asa, 2004.
SARMENTO, M. J. (2011). Conhecer a infância: os desenhos das crianças como produções simbólicas. In Filho, A. J. M. & Prado, P. D., (Orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância, 27-60. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
SARMENTO, M. J. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea. In Ens, R. T.; Garanhani, M. C. A sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013.
SOARES, N. F; SARMENTO, M. J. e TOMÁS, C. A. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances: Estudos sobre Educação UNESP – Presidente Prudente, vol. 12, nº 13, p. 49-64. 2005.

TISDALL, E. K. M., DAVIS, J. M., HILL, M.; PROUT, A. (eds). Children, Young People and Social Inclusion: Participation for what? Bristol: The Policy Press, 2006.
VIGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.