Students of special education and large-scale assessmente-scale assessments: reflections from a teaching network in the northern plateau of Santa Catarina

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Karin Rank Liebl
https://orcid.org/0000-0002-3437-767X
Prof.ª Dr.ª Iana Gomes de Lima
https://orcid.org/0000-0002-6386-7248
Prof.ª Dr.ª Aliciene Fusca Machado Cordeiro

Abstract

This text discusses the application of large-scale evaluations to special education students. If firstly addresses the theme of large-scale evaluations and how they have become benchmarks for the quality of education in international and national contexts. Prova Brasil is approached in a more specific way. The way in which the inclusion of these students has been carried out through the National Policy for Special Education in the Inclusive Education Perspective (Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva – PNEEPEI) is also investigated. Finally, the article discusses how the inclusion process of special education students has been in the daily routine of schools and how it occurs or not regarding the application of Prova Brasil. The data analyzed were collected using semi-structured interviews with teachers, educators, and principals of three public schools located in the northern plateau of Santa Catarina, Brazil. Thematic analysis was chosen as the data analysis method. Our conclusions pointed out that the inclusive perspective presented in the PNEEPEI goes against aspects related to large-scale evaluations, specifically Prova Brasil. Furthermore, we highlighted that the logic of the exam is perverse with both teachers and students, especially those ones of special education.

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LIEBL, K. R.; LIMA, I. G. de; CORDEIRO, A. F. M. . Students of special education and large-scale assessmente-scale assessments: reflections from a teaching network in the northern plateau of Santa Catarina. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–22, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.18472.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18427. Acesso em: 22 nov. 2024.
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Author Biographies

Karin Rank Liebl, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduada com licenciatura plena Educação Física pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE. Especialista em Educação Física escolar, lazer e recreação (IPGEX) e em Gestão Pública com ênfase em Políticas Públicas (IFPR). Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Doutoranda em Educação pela UFPR na linha de pesquisa Diversidade, Diferença e Desigualdade Social em Educação. Bolsista CAPES, durante o mestrado, com estágio docência concluído no período entre junho e outubro de 2018 no curso de Educação Física (UNIVILLE-campus Joinville) na disciplina Diversidade e Educação Inclusiva, totalizando 32 horas/aula. Bolsista UNIEDU/SC de doutorado a partir de abril de 2021.

Prof.ª Dr.ª Iana Gomes de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Univille. Educadora, mestre e doutora em Educação. Investigadora de políticas e gestão de educação.

Prof.ª Dr.ª Aliciene Fusca Machado Cordeiro, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora-pesquisadora da Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE lecionando para os cursos de psicologia e no mestrado em Educação. Realiza pesquisa internacional em parceria com a UNIPAMPA e com a UNIVERSIDADE de TALLIN. Participa do GT de Psicologia da Educação da ANPED.

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