Supervised Internship and Pedagogical Residency in the Remote Teaching Modality: what is this place?

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Doutoranda Soraya de Araújo Feitosa
https://orcid.org/0000-0002-2876-9335
Doutoranda Jamile Rossetti de Souza
https://orcid.org/0000-0002-1161-9912
Mestranda Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória
https://orcid.org/0000-0002-9518-1929

Abstract

This article presents reflections on the supervised internship and pedagogical residency in the remote teaching modality, based on experiences in the early elementary school years at Colégio de Aplicação (school lab) of the Federal University of Roraima (CAp/UFRR), in the academic years of 2020 and 2021. This research aims to discuss the didactic-methodological challenges of supervised internship and pedagogical residency in this teaching modality. It has a qualitative approach, and it is characterized as an explanatory-descriptive study. The data-collection tools used were field diary, videoconferences, and reports. The results have shown that, in the face of the pandemic scenario, the supervised internship and the pedagogical residency underwent adaptations to fulfill academic and educational demands, such as: constituted themselves as a dynamic and active space for initial teacher training; they provided action-reflection on the school curriculum and brought implications for the teaching-learning processes and the student’s real needs, especially in extreme contexts.

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How to Cite
FEITOSA, S. de A.; SOUZA, J. R. de; VILLÓRIA, E. K. F. de S. Supervised Internship and Pedagogical Residency in the Remote Teaching Modality: what is this place?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20131.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20131. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Doutoranda Soraya de Araújo Feitosa, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutoranda na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Mestre em Ensino de Ciências pela UERR. Professora EBTT na Universidade Federal de Roraima.

Doutoranda Jamile Rossetti de Souza, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Metodista (2010) e mestrado em Letras pela Universidade Federal de Roraima (2017). Atualmente é professora EBTT da Universidade Federal de Roraima. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Leitura e Letramento, atuando principalmente nos seguintes temas: mediação de leitura, leitura, literatura infantil, letramento e leitura afetiva.

Mestranda Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória, Universidade Estadual de Roraima - UFRR

Mestranda em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima - UERR. Professora efetiva da UFRR, atuando na Educação Básica do Colégio de Aplicação - CAp/UFRR. Atuou com Educação Infantil e Ensino Fundamental (2006 à 2016) na rede pública, em Boa Vista/RR e em classes de Ensino Fundamental na rede privada de educação em Salvador/Ba ( 1998-2005). É membro ativo do Grupo de Pesquisa Didática da Resolução de Problemas em Ciências e Matemática (CNPQ). Experiência com palestras, mini-cursos e oficinas.

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