Supervised Internship and Pedagogical Residency in the Remote Teaching Modality: what is this place?

Main Article Content

Doutoranda Soraya de Araújo Feitosa
https://orcid.org/0000-0002-2876-9335
Doutoranda Jamile Rossetti de Souza
https://orcid.org/0000-0002-1161-9912
Mestranda Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória
https://orcid.org/0000-0002-9518-1929

Abstract

This article presents reflections on the supervised internship and pedagogical residency in the remote teaching modality, based on experiences in the early elementary school years at Colégio de Aplicação (school lab) of the Federal University of Roraima (CAp/UFRR), in the academic years of 2020 and 2021. This research aims to discuss the didactic-methodological challenges of supervised internship and pedagogical residency in this teaching modality. It has a qualitative approach, and it is characterized as an explanatory-descriptive study. The data-collection tools used were field diary, videoconferences, and reports. The results have shown that, in the face of the pandemic scenario, the supervised internship and the pedagogical residency underwent adaptations to fulfill academic and educational demands, such as: constituted themselves as a dynamic and active space for initial teacher training; they provided action-reflection on the school curriculum and brought implications for the teaching-learning processes and the student’s real needs, especially in extreme contexts.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FEITOSA, S. de A.; SOUZA, J. R. de; VILLÓRIA, E. K. F. de S. Supervised Internship and Pedagogical Residency in the Remote Teaching Modality: what is this place?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20131.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20131. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Doutoranda Soraya de Araújo Feitosa, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Doutoranda na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Mestre em Ensino de Ciências pela UERR. Professora EBTT na Universidade Federal de Roraima.

Doutoranda Jamile Rossetti de Souza, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Metodista (2010) e mestrado em Letras pela Universidade Federal de Roraima (2017). Atualmente é professora EBTT da Universidade Federal de Roraima. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Leitura e Letramento, atuando principalmente nos seguintes temas: mediação de leitura, leitura, literatura infantil, letramento e leitura afetiva.

Mestranda Eugênia Karla Ferreira de Sousa Villória, Universidade Estadual de Roraima - UFRR

Mestranda em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima - UERR. Professora efetiva da UFRR, atuando na Educação Básica do Colégio de Aplicação - CAp/UFRR. Atuou com Educação Infantil e Ensino Fundamental (2006 à 2016) na rede pública, em Boa Vista/RR e em classes de Ensino Fundamental na rede privada de educação em Salvador/Ba ( 1998-2005). É membro ativo do Grupo de Pesquisa Didática da Resolução de Problemas em Ciências e Matemática (CNPQ). Experiência com palestras, mini-cursos e oficinas.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de fevereiro de 2002, Seção 1, p. 31. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 01/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2/2015. Diário Oficial da União, Brasília, 01 de julho de 2015, Seção 1, n. 124, p. 8-12. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 20 fev. 2021.

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 fev. 2021.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 23 fev. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 161/1986. Reformulação do curso de pedagogia. Relatora: Eurides Brito da Silva. Documenta 303, Brasília, MEC/CFE, p. 22-31, mar. 1986.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 12 jun. 2021.

COIMBRA, C. M. Os Modelos de Formação de Professores/as da Educação Básica: quem formamos? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 1, e91731, 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/2175-623691731. Acesso em: 22 ago. 2022.

DALBEN, Â. I. L. de Fr. O perfil profissional do pedagogo: um resgate na história de construção deste profissional da educação. IV Simpósio Trabalho e educação, agosto de 2007. Disponível em: http://www.portal.fae.ufmg.br/simposionete_old1/trab_comp/tc322.pdf. Acesso em: 17 de agosto de 2022.

Diário Oficial da União. Portaria nº 959: seção 3, Brasília, DF, n. 414-A, p. 9, 27 de setembro de 2013. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/59697588/dou-secao-1-30-09-2013-pg-9. Acesso em: 23 ago. 2022.

FAUSTINO, L. S. e S; SILVA, T. F. R. S. e . Educadores frente à pandemia: dilemas e intervenções alternativas para coordenadores e docentes. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 7, p. 53–64, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.3907086. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/99. Acesso em: 23 ago. 2022.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & sociedade. Campinas, vol. 24, n. 82, p. 93-130, abril 2003. Doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100005. Acesso em: 20 ago. 2022.

MENDES, B. P.; SANTOS, B. F.; SANTOS, B. S.; FERREIRA, B. H. M. As vantagens e desvantagens do ensino remoto emergencial no Brasil. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. 2020. v. 1, n. 12. p. 1-6. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/18149. Acesso em: 03 jun. 2021.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (orgs). Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. v. 2, P. 15 – 33. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em: 13 jul. 2021.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação. Séries saberes pedagógicos).

REGLY, M. P. Revisão histórica do curso de pedagogia no brasil: edificando um constructo. Revista Científica FESA, [S. l.], v. 1, n. 6, p. 121–136, 2021. Doi: https://doi.org/10.29327/232022.1.6-8. Disponível em: https://revistafesa.com/index.php/fesa/article/view/67. Acesso em: 17 ago. 2022.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. – 3.ed. – reimpr. – São Paulo: McGraw-Hill, 2012.

SILVA, J. B. O contributo das tecnologias digitais para o ensino híbrido: o rompimento das fronteiras espaço-temporais historicamente estabelecidas e suas implicações no ensino. Artefactum – Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia, n° 02, 2017. Disponível em: http://www.artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/1531/707. Acesso em: 10 de jul. 2021.

SOUZA, D. G. de; MIRANDA, J. C. Desafios da implementação do ensino remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 4, n. 11, p. 81–89, 2020. DOI: 10.5281/zenodo.4252805. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/38. Acesso em: 22 ago. 2022.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2010.

Universidade Federal de Roraima. CEDUC. Curso de Pedagogia. Política de Estágio Curricular do Curso de Pedagogia da UFRR. Boa Vista, 2004.

Universidade Federal de Roraima. Edital 022/2020 Residência Pedagógica – RP/UFRR. Disponível em: https://ufrr.br/proeg/editais/category/197-residencia-pedagogica?start=60. Acesso em: 10 fev. 2021.

Universidade Federal de Roraima. Edital N° 027/2021 – EB/CAp/UFRR-Auxílio Emergencial. Disponível em: https://nuvem.ufrr.br/s/abGYiC4qGdTmZhX. Acesso em: 03 mai. 2021a.

Universidade Federal de Roraima. Edital N° 26/2021–EB/CAp/UFRR-Auxílio Inclusão Digital. Disponível em: https://nuvem.ufrr.br/s/KkCm4h57GZFmXL8. Acesso em: 03 mai. 2021b.

Universidade Federal de Roraima. Resolução CUNI/UFRR Nº 011, de 03 de setembro de 2020. Regimento do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima (CAp/UFRR). Disponível em: https://ufrr.br/cap/downloads/category/171-regimento-interno-do-colegio-de-aplicacao?download=1433:regimento-interno-do-colegio-de-aplicacao-cap. Acesso em: 15 ago. 2022.