The BNCC and external and large-scale assessment: old and new interfaces in times of extreme neoliberalism

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Doutoranda Welcianne Iris de Queiroz
https://orcid.org/0000-0002-1453-3487
Doutoranda Daiani Vieira Ortega
https://orcid.org/0000-0003-0949-4644
Dr. Sílvio César Nunes Militão
https://orcid.org/0000-0003-2094-1193

Abstract

This text aims to elucidate how the Neoliberal ideology has modulated a biased view of the BNCC, discussing the consequences of this with/in external and large-scale assessments. It seeks to answer the following questions: What are the BNCC's relationships with external and large-scale assessment? How have these been configured as standardization in compliance with the Neoliberal ideology and what are its effects on materiality and school culture? To answer these questions, research and bibliographic analysis were carried out on the subject in question, adopting as main theoretical references Azevedo (1997), Peroni (2003), Gentili (1998), Lima and Sena (2020), Cássio (2019), Cury; Reis; Zanardi (2018), Dourado; Siqueira (2019), Oliveira (2018), Felipe (2020), Duarte (2001), Araújo (2004), Freitas (2012, 2018), Luckesi (2011), Sacristán (2017). It is concluded that the education imposed by the BNCC and the assessment made of it is not a transformative education, but a conformist education that meets the demands of the market.

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QUEIROZ, W. I. de; ORTEGA, D. V.; MILITÃO, S. C. N. The BNCC and external and large-scale assessment: old and new interfaces in times of extreme neoliberalism. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–27, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20921.005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20291. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Doutoranda Welcianne Iris de Queiroz, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP/Presidente Prudente. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS/unidade Paranaíba-MS) (2018) desenvolveu pesquisa sobre Formação de professores, Currículo, Avaliação da Aprendizagem e as Políticas Educacionais que envolvem as Avaliações Externas e em Larga Escala. Possui especialização em Educação pela Universidade Estadual de Goiás (UEG), onde desenvolveu pesquisa na área de Avaliação da Aprendizagem e Formação Docente (2016). Especialista em Psicopedagogia pela Unead, onde desenvolveu pesquisa sobre a aprendizagem humana e os fatores que a influenciam (2008). É graduada em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) (2002). É professora efetiva de Matemática e Ciências Naturais da rede Estadual de Goiás há mais de 19 anos. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Práticas Educativas (GEPPOPE/UNESP) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Formação de Professores (GEPPEF/UFGD-UEMS). Bolsista CAPES

Doutoranda Daiani Vieira Ortega, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho"-UNESP

Master in Education from the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)/President Prudente. PhD student in Education at the same university. Coordinating Professor of the Pedagogical Nucleus (PCNP) of Geography at the Teaching Directorate of Presidente Prudente. Member of the Study and Research Group on Educational Policies and Educational Practices (GEPPOPE/UNESP).

Dr. Sílvio César Nunes Militão, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doctor in Education from the Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)/Marília-SP. Assistant Professor Doctor UNESP /Marília-SP. Professor linked to the Graduate Program in Education at UNESP/President Prudente-SP. Leader of the Study and Research Group on Educational Policies and Educational Practices (GEPPOPE/UNESP).

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