BNCC, education and human training
Main Article Content
Abstract
This article approaches the proposition of BNCC and the proposal of human training present in this document. Based on qualitative and documentary research, the philosophical perspective of education in contemporary times is presented, supported by Paulo Freire, Boaventura de Sousa Santos and Edgar Morin, and the manifest and latent content informed in the BNCC document is studied. It is concluded that the training project intended by BNCC is averse to the agenda of changes and the educational reform required in the 21st century, which should encompass not only the contents and methods, but, mainly, the involvement of man in his totality, that is, in his rational, ethical and aesthetic aspects.
Metrics
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ARANHA, M. L. de A. História da Educação. 2. ed. rev. atual. São Paulo: Moderna, 1996.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Tradução: Rosaura Eichenberg. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 abr. 22.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, [2018]. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jan. 2019.
CAMBI, F. História da Pedagogia. Tradução: Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.
CHAUI, M. A Universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, set./dez., 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em 16 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002
FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Tradução: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. Organização e notas Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Organização e participação: Ana Maria de Araújo Freire. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GOERGEN, P. Educação e diálogo. In: GOERGEN, Pedro (org.) Educação e diálogo. Maringá: Eduem, 2010. p. 13-54.
GOERGEN, P. Prefácio. In: GOERGEN, Pedro (org.) Educação e diálogo. Maringá: Eduem, 2010. p. 7-11.
GOERGEN, P. Pós-modernidade, ética e educação. 2. ed. revista. Campinas: Autores Associados, 2005a.
GOERGEN, P. Educação e valores no mundo contemporâneo. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 92, p. 983-1011, Especial, out., 2005b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vhPdCHYxn6nxtdPQzhkVRRs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 25 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300013
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 6a. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução: Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.
SACRISTÁN, J. G. Escolarização e cultura: a dupla determinação. In: SILVA, L. H. da; AZEVEDO, J. C.; SANTOS, E. S. dos. (org.) Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996. p. 34-57.
SANTOS, B. de S. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L. H. da; AZEVEDO, J. C.; SANTOS, E. S. dos. (org.) Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996. p. 15-33.
SANTOS, B. de S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. Tradução: Mouzar Benedito. São Paulo: Boitempo, 2007.
SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. 4. ed. Porto: Edições Afrontamento, 1995.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2012.
VEIGA, I. P. A.; SILVA, E. F. da. Ensino Fundamental: gestão democrática, projeto político-pedagógico e currículo em busca da qualidade. In: VEIGA, I. P. A.; SILVA, E. F. da (org.) Ensino Fundamental: Da LDB à BNCC. Campinas: Papirus, 2018. p. 43-67.