BNCC Counterpoints for Indigenous School Education

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Dr.ª Andréia Nunes Militão
https://orcid.org/0000-0002-1494-8375

Abstract

This article focuses on the National Curricular Common Base (BNCC) in order to find out whether this curricular normative meets the principles of the Indigenous School Education (EEI) modality. It is argued that the BNCC, by proposing a standardized curriculum, obliterates the proposal for specific, differentiated, intercultural and bilingual/multilingual education enshrined in the national legal system for the EEI. It is supported by a qualitative approach and resorts to documental research. It is concluded that the BNCC is against a set of legal provisions issued by the Brazilian State from 1988 onwards, notably for removing from indigenous peoples the prerogative of decision-making on the construction of the curriculum and the preparation of teaching materials.

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How to Cite
MILITÃO, A. N. BNCC Counterpoints for Indigenous School Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20938.047. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20938. Acesso em: 21 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biography

Dr.ª Andréia Nunes Militão, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Possui Graduação em História (UNESP, 1998), Mestrado em História (UNESP, 2001), Graduação em Pedagogia (UNILAGO, 2011) e Doutorado em Educação (UNESP, 2015). Professora Adjunta da UEMS (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul), atuando nas licenciaturas em Pedagogia e Letras/Espanhol. Docente vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFGD (Universidade Federal da Grande Dourados). É líder do GEPPEF (Grupo de Estudo e Pesquisa Políticas Educacionais e Formação de Professores). Vice-presidente da Região Centro-Oeste da Anfope (Gestão 2021-2023). Na Anped, participa ativamente do GT-8 (Formação de Professores), sendo parecerista ad hoc e ex-coordenadora do GT-8 da Anped na Região CO. Realiza pesquisas sobre formação de professores (inicial e continuada), formação permanente e desenvolvimento profissional, priorizando a análise de políticas, processos e atuação dos sujeitos nos processos formativos, Políticas Docentes, Profissionais da Educação e os contributos de Paulo Freire para a formação de professores.

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