Reflective experience report of supervised internship: prototyping didactic proposal to use podcast as an educational tool

Main Article Content

Prof.ª Ana Paula Silva da Cunha
https://orcid.org/0000-0002-2061-3395
Dr.ª Lucicléia Pereira da Silva
https://orcid.org/0000-0002-5311-2407

Abstract

This work is an experience report developed within the scope of the supervised internship of the Graduate Program in Education and Science Teaching in the Amazon. Its objective was to assess whether the adoption of podcasts as a knowledge application strategy assists in the teaching and learning process of Basic Education students. The activities were conducted through a teaching sequence, supported by Paulo Freire’s pedagogy and structured in the Three Pedagogical Moments format. First-year high school students were challenged to participate in the production of an educational podcast on Water Pollution and Contamination. Three episodes were produced. Finally, an individual questionnaire was administered, focusing on understanding the participants' perception of the educational potential of podcast production. The data analysis revealed a widespread understanding of the aspects that enhance podcasts as an educational tool, as well as the democratization of technology access, thus allowing for the sharing of knowledge and experiences.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
CUNHA, A. P. S. da; SILVA, L. P. da. Reflective experience report of supervised internship: prototyping didactic proposal to use podcast as an educational tool. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22151.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22151. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Prof.ª Ana Paula Silva da Cunha, Universidade Estadual do Pará - UEPA

Graduated in SCIENCES WITH QUALIFICATION IN CHEMISTRY from the Federal University of Pará (2006) and specialization in EDUCATIONAL MANAGEMENT WITH EMPHASIS IN SUPERVISION AND GUIDANCE from Faculdade São Marcos (2021). She is currently a PROFESSOR at the STATE SECRETARY OF EDUCATION. He has experience in the field of Chemistry.

Dr.ª Lucicléia Pereira da Silva, Universidade Estadual do Pará - UEPA

She holds a degree in Chemistry from the Federal University of Pará (2003), a Master's in Science and Mathematics Teaching from UFPA (2005) and a PhD in Environmental Sciences from the Federal University of Goiás (2016). Adjunct Professor I at the University of the State of Pará and permanent professor at the Graduate Program in Education and Science Teaching in the Amazon (PPGEECA/UEPA). He has experience and develops research in Chemistry Teaching and Science Teaching.

References

ALBUQUERQUE, J. V. de; SILVA, L. O. da; LEAL, J. F. P.; SOUZA, R. F. de. Estágio como pesquisa no Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia: diálogos iniciais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 1-22, maio 2022. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v13n3a06.

BARROS, G. C.; MENTA, E. Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, [s.l.], v. 9, n. 1, p. 1-14, jan./abr. 2007.

BONFIM, D. D. S.; COSTA P. C. F.; NASCIMENTO, W. Jr do. A abordagem dos três momentos pedagógicos no estudo de velocidade escalar média. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.13, n.1, p. 187-197, 2018.

BRAGA, K. M. de M. C. Podcast: utilização da mídia como instrumento na educação formal. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 1-8, 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v3n1-5.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: htpp://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 6 jul. 2023.

COSTA FILHO, R. B.; SILVA, E. M. da. Ler e escrever na academia: um relato de experiência com o gênero podcast. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 26, p. 1–17, 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.26.20184.008.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

CACCIAMANI, J. L. M.; GARCIA, R. A. G.; SCHIRMANN, R. A interação entre a escola, a universidade e a comunidade na formação de professores em diversos espaços e tempos. In: SEMINÁRIO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA REGIÃO SUL (SEURS), 37., 2019, Florianópolis – SC. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/199378. Acesso em: 16/10/2023.

JESUS, W. B. de. Podcast e Educação: um estudo de caso. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Biociências do Campus de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/121992. Acesso em: 28/09/2023.

KEMMIS, S.; McTAGGART, R. Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes, 1988.

LEITE, B. S. Tecnologias digitais na educação: da formação à aplicação. São Paulo: Livraria da Física, 2022.

LIMA, K. M. da C. F. M.; CAMPOS, C. de S.; BRITO, A. L. de. O podcast como ferramenta ao ensino: implicações e possibilidades educativas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 7., 2020, Maceió. Anais [...]. Maceió, 2020. Disponível em:https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD4_SA19_ID5360_26092020221728.pdf. Acesso em: 11/03/2023.

MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química. 4. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2000.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

RIZZATTI, I. M.; MENDONÇA, A. P.; MATTOS, F.; RÔÇAS, G. SILVA, M. A. B. V. da; CAVALCANTI, R. J. S.; OLIVEIRA, R. R. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.3895/actio.v5n2.12657.