(Dis)Encounters between the worlds of training and work: Sociological portraits of graduates in Education Sciences from the University of Porto

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Me. Miguel Correia
https://orcid.org/0000-0002-6663-3789
Dr. Henrique Vaz
https://orcid.org/0009-0007-0360-823X

Abstract

The growing break in the linearity between the worlds of education/training and work prompts profound reflections on academic and professional trajectories and their articulations. Based on the construction of 21 sociological portraits of graduates in Education Sciences with a labour market insertion between 7 and 15 years, we sought to build ideal types regarding academic (linear, specialisation, reformulation and reconstruction) and professional (continuity - linear, irregular and disqualifying; and discontinuity - deliberated and induced) trajectories to achieve a broad understanding of their articulations. In sum, the main academic (e.g., graduates' nomenclature) and professional (e.g., diploma disqualification) obstacles of these graduates are described to discuss the ways they have found to navigate these two worlds and realise their personal and professional goals (e.g., continuous learning and contextualisation of practical knowledge).

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How to Cite
CORREIA, M.; VAZ, H. (Dis)Encounters between the worlds of training and work: Sociological portraits of graduates in Education Sciences from the University of Porto. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–20, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22174.023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22174. Acesso em: 25 aug. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Me. Miguel Correia, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto

Miguel Correia é licenciado em Ciências da Educação e mestre no domínio da Cidadania em Saúde pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Em 2022, integrou a direção da Framework Convention on Global Health com o intuito de desenvolver uma convenção internacional para a saúde global. Atualmente, tem vindo a publicar e a investigar em torno das trajetórias académicas e profissionais, da cidadania em saúde e da saúde global. 

Dr. Henrique Vaz, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto

Henrique Vaz é Professor Assistente na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, onde tem lecionado em torno da relação entre trabalho e formação. Os seus interesses científicos passam pelas questões da mediação socioeducativa, educação pela arte, e a relação entre formação e trabalho. Atualmente, faz parte do conselho pedagógico da faculdade e coordena a linha de investigação relativa às migrações no Centro de Investigação e Intervenção Educativas.

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