At last, what is Early Childhood Education for?

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Dr.ª Anete Abramowicz
https://orcid.org/0000-0002-4714-3602
Dr.ª Sonia Kramer
https://orcid.org/0000-0002-5776-2677

Abstract

This article celebrating the 25th anniversary of Revista Olhar de Professor take up the article “Education for children and the 9-year-old elementary school”, published in this journal in 2009, in order to discuss what happened with Early Childhood Education in the last 14 years. We seek to analyze some public policies implemented, as well as the advances and setbacks in relation to the education of children in creches and preschools. We point out the contemporary problems of Early Childhood Education, trying to show how children have been captured by knowledge and power, attributing an essence to them and depoliticizing Early Childhood Education. At the end of the article, we try to answer the question: After all, what is Early Childhood Education for?

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How to Cite
ABRAMOWICZ, A.; KRAMER, S. . At last, what is Early Childhood Education for?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–11, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.22414.065. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22414. Acesso em: 12 may. 2024.
Section
Dossiê Comemorativo 25 anos
Author Biographies

Dr.ª Anete Abramowicz, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - USP

Sociologist. PhD in Education. Full Professor at the Faculty of Education at USP. Senior Full Professor at the Center for Education and Human Sciences at UFSCar.

Dr.ª Sonia Kramer, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC RJ

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação Jacobina (1975), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/PUC-Rio (1981), Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992), Pós-doutorado na Steihardt School of Education/New York University. É Professora Emérita da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, onde coordena o Curso de Especialização em Educação Infantil, o Grupo de pesquisa sobre Infância, Formação e Cultura (INFOC), o Curso Trajetórias Judaicas, realizado em convênio PUC-Rio e Museu de Arte do Rio/MAR; o "Núcleo Viver com Yiddish: pesquisas, cursos e projetos culturais" que integra o Instituto de Altos Estudos em Humanidades da PUC-Rio; o Projeto de Pesquisa: "Mulheres que escreviam em Yiddish: memória, resistência e superação". Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com educação infantil e primeiros anos do ensino fundamental, infância, formação de professores, políticas públicas e educação, alfabetização, leitura e escrita, estudos judaicos. Desde 2016 atua em pesquisa, ensino e extensão com língua e cultura Yiddish, em particular música e literatura. Principais autores de estudo e reflexão: Walter Benjamin, Mikhail Bakhtin, Martin Buber, Lev Vigotski, Paulo Freire, Leandro Konder e Hilton Japiassu, Kadja Molodowski, entre outras.

References

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