From partnerships to privatization: the advance of the private sector in brazilian educational policy

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Dr. Antonio Agostinho da Silva Filho
https://orcid.org/0000-0001-9528-8462

Abstract

This paper aims to analyze how trends towards privatization of education in Brazil have showed up in recent years, under the perspective of a documentary and critical analysis, and presents an approach to the notion of endogenous and exogenous privatization, discussed by Ball and Youndell (2007), along with other national and international references. The study discusses how public-private partnerships in education have been created based on contracts, concessions and different forms of privatization that materialize themselves as a set of intentional and oriented strategies based on market logic. The research identified that there is a movement towards the expansion of privatization processes on several fronts of education, in an attempt to appropriate public policies and public funds, configuring itself as an arena for disputes over educational projects and world views that converge to substantiate new meanings to the role of the State.

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SILVA FILHO, A. A. da . From partnerships to privatization: the advance of the private sector in brazilian educational policy. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–24, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23198.038. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23198. Acesso em: 27 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático Mecanismos de privatização da Educação Básica e seus impactos nas políticas e gestão educacional
Author Biography

Dr. Antonio Agostinho da Silva Filho, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Joaquim Nabuco. Membro do Grupo de Pesquisa OBSERVA (Observatório de Política e Gestão da Educação de Pernambuco. Sócio e Membro da Comissão Deliberativa do CEEL - Centro de Estudos em Educação e Linguagens da UFPE. Possui Extensão em Mídias na Educação pela Universidade Federal da Paraíba e Extensão em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Federal de Santa Maria/RN. Possui qualificação em Tutoria em EAD, Desenvolvimento de Material Instrucional e Educação à Distância. Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Facol - UNIFACOL.

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