Integrated High School, local productive arrangements and entrepreneurship

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Me. Luís Felipe da Silva
https://orcid.org/0009-0001-0181-4351
Dr.ª Katharine Ninive Pinto Silva
https://orcid.org/0000-0002-7293-4289

Abstract

This article addresses research results developed in the Master´s in Education and aims to analyze the relationship between Integrated High School offered by the State Education Network of Pernambuco, local productive arrangements and the curricular emphasis on entrepreneurship. We carried out document analysis and semi-structured interviews with educators from the State Technical School in the city of Goiana-PE. We identified that, despite there being a Search to establish a relationship between the technical courses integrated into High School and the Local Production Arrangements, there is a lack of workload to carry out internships, due to the full-time Journey and the precariousness of spaces and materials. As a way out, the emphasis on entrepreneurship is placed as a mediating element between professional and technical training and the job market, presenting itself as an alternative to unemployment, as a mechanism for ideologically shaping socially produced contradictions.

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SILVA, L. F. da; SILVA, K. N. P. . Integrated High School, local productive arrangements and entrepreneurship. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23214.054. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23214. Acesso em: 23 dec. 2024.
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Author Biographies

Me. Luís Felipe da Silva, Secretaria de Estado de Educação da Paraíba - SEE-PB

Graduado em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Acadêmico de Vitória - Universidade Federal de Pernambuco (2019), Mestre em Educação pelo PPGE/UFPE, seguindo a linha de pesquisa em Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação. Integrante do Grupo GESTOR. Professor 3 D1 da Rede Estadual de Educação da Paraíba. Dedica-se as seguintes áreas de atuação: Educação Física Escolar, Educação e Políticas Educacionais.

Dr.ª Katharine Ninive Pinto Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPB

Professora Associada 3 do Núcleo de Formação Docente (UFPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEdu (Centro de Educação - Linha de Pesquisa em Política Educacional, Planejamento e Gestão da Educação). Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2005), Mestra em Educação (2000) e Pedagoga (1997) pela Universidade Federal de Pernambuco, concluiu Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2017). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Gestor - Pesquisa em Gestão da Educação e Políticas do Tempo Livre (UFPE), cadastrado no CNPq desde 2007. Tem atuação docente nas áreas de Políticas Educacionais, Gestão Educacional, Gestão Escolar, Avaliação da Aprendizagem, Didática e Fundamentos da Educação e atua como pesquisadora em torno dos temas Gestão Educacional, Políticas Públicas, Planejamento Educacional, Trabalho Docente, Formação Continuada e Educação Integral. Publicou, em coautoria, os livros: Educação Integral no Brasil de Hoje. Curitiba: Editora CRV, 2012 e Círculos Populares de Esporte e Lazer - por uma educação no e para o tempo livre. Recife: Bagaço, 2004. Organizou os livros: Cadernos da Pandemia: Problematizando a Educação em tempos de isolamento social, 2021 e Recreação, Esporte e Lazer - Espaço, Tempo e Atitude. Recife: Instituto Tempo Live, 2007,além de ter publicado vários artigos e capítulos de livros.

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