Neoliberal discourse on youth protagonism and impacts on teaching work in Professional Education

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Mestranda Rosângela Maria Matias de Souza
https://orcid.org/0000-0003-0825-4358
Dr.ª Ana Lúcia Sarmento Henrique
https://orcid.org/0000-0002-1536-7986

Abstract

O objetivo do artigo é discutir a relação entre o discurso neoliberal do protagonismo juvenil e o trabalho docente na Educação Profissional integrada ao Ensino Médio. Desenvolvemos uma pesquisa bibliográfica, de enfoque qualitativo, com abordagem hermenêutica como possibilidade metodológica, sob a lente do materialismo histórico-dialético, baseadas em um referencial teórico que analisa a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), a Base Nacional Curricular de Formação Docente (BNC de Formação Docente) e a Lei do Novo Ensino Médio. Na análise, fica evidente a ampla privatização da educação, a precarização da formação e do trabalho docente, e a disseminação do discurso neoliberal do protagonismo juvenil como engodo que aliena o jovem da formação na perspectiva crítico-emancipatória do sujeito.

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SOUZA, R. M. M. de .; HENRIQUE , A. L. S. Neoliberal discourse on youth protagonism and impacts on teaching work in Professional Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23220.041. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23220. Acesso em: 16 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático Mecanismos de privatização da Educação Básica e seus impactos nas políticas e gestão educacional
Author Biographies

Mestranda Rosângela Maria Matias de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Graduated in Portuguese (UVA) with a specialization in Linguistics and Portuguese Language Teaching (UFRN). Master’s student in Education (PPGEP/IFRN). Researches teacher training, privatization of public education in professional and technological education and Proeja (IFRN).

Dr.ª Ana Lúcia Sarmento Henrique , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Retired teacher of Basic, Technical and Technological Education at the Natal Zona Leste Campus - EAD, of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte. Coordinator of GT 18 of ANPED (youth and adult education) and professor of the Postgraduate Program in Professional Education (PPGEP/IFRN). I have a degree in Literature - Full Degree with English, from the Federal University of Rio Grande do Norte (1983), a master's degree in Literature from the Federal University of Rio Grande do Norte (1996) and a PhD in Education from the Complutense University of Madrid. Topics of Interest: Education, professional education, teacher training for professional education, Youth and adult education.

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