Psychosocial and discursive aspects in the appropriation of speech and written language

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Dr.ª Terezinha Conceição Costa-Hübes
https://orcid.org/0000-0002-9063-7982
Dr. Rodrigo Acosta Pereira
https://orcid.org/0000-0003-0148-8725

Abstract

The central theme that drives this text is language, more specifically, speech and writing, with the aim of reflecting on psychosocial and discursive aspects present in the appropriation process. We seek to answer the following questions: how do psychosocial and discursive aspects overlap in the appropriation of speech and writing? How can teachers encourage this appropriation? We support our reflections on Historical-Cultural Psychology and the writings of the Bakhtin Circle, since these theoretical currents dedicate important reflections on language, placing it in the social field. Methodologically, we developed a theoretical-analytical study, as we are interested in explaining the approaches of these theoretical currents when dealing with the topic from a psychosocial and discursive perspective. Studies show that both speaking and writing are forms of language that can only be appropriated by the child if situated in interaction contexts, within which the child learns to speak and write.

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How to Cite
COSTA-HÜBES, T. C.; PEREIRA, R. A. . Psychosocial and discursive aspects in the appropriation of speech and written language. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23422.055. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23422. Acesso em: 23 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Dr.ª Terezinha Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus de Cascavel-PR. Professora do curso de graduação em Letras - Língua Portuguesa e Língua Brasileira de Sinais - Libras e Literaturas Brasileira e Surda pelo Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestre Letras e Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), com Pós-Doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Desenvolve pesquisas sobre Formação (inicial e continuada) de professores e ensino da Língua Portuguesa, sustentadas pela Concepção Dialógica da Linguagem.

Dr. Rodrigo Acosta Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde atua no PIBID - Língua Portuguesa, na graduação e nos Programas de Pós-graduação em Linguística (PPGLg) e Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). Doutor em Linguística, na área de concentração Linguística Aplicada, na UFSC (CNPq). Pós-doutor em Linguística Aplicada na PUCSP. Membro do NELA - Núcleo de Estudos em Linguística Aplicada e do Grupo de Estudos no Campo Discursivo na UFSC e no Grupo de Pesquisa Práticas discursivas na contemporaneidade na UFRN. Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL.

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