The conceptions of literacy of literacy teachers in Acre and their pedagogical practices in relation to different levels of learning

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Mestranda Eliane Joaquina de Souza Arellano
https://orcid.org/0009-0009-9246-4243
Dr.ª Tatiane Castro dos Santos
https://orcid.org/0000-0003-4369-2265

Abstract

This article is an excerpt from a study that aimed to understand the literacy conceptions of literacy teachers in Acre, their pedagogical practices in response to children's different learning levels, and the implications of such practices for student development. Regarding the methodology, the research included a literature review, the development of a questionnaire, which was applied to four teachers, and the conducting of semi-structured interview. As a means of supporting the study, we drew on the works of Smolka (2013), Goulart (2019), Oliveira (2005), and Soares (2020). The results revealed that the teachers understand that reading and writing involve constructing meaning through writing and that they also show concern for teaching literacy in a meaningful way, grounded in the children's reality. Additionally, the data indicate that, at times, they use traditional methods, blending them with methodologies that align with proposals stemming from literacy studies. The interviewees take on the role of mediators and highlight productive groupings as a strategy to address diversity. However, working with differences remains a significant challenge.


 

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How to Cite
ARELLANO, E. J. de S. .; SANTOS, T. C. dos . The conceptions of literacy of literacy teachers in Acre and their pedagogical practices in relation to different levels of learning. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23470.048. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23470. Acesso em: 22 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Mestranda Eliane Joaquina de Souza Arellano, Universidade Federal do Acre - UFAC

Master's student in Postgraduate Program in Education at the Federal University of Acre. Specialized in Elementary Education and Specialized Educational Assistance (AEE). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Acre (2022). Participates in the Study and Research Group on Education and Language. It is dedicated to the research line Teacher Training Teaching Work. Works on the topics of Teaching Work, Continuing Training for literacy teachers.

Dr.ª Tatiane Castro dos Santos, federal university of acre

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense, mestre em Letras pela Universidade Federal do Acre e professora Associada dessa instituição, no Centro de Educação, Letras e Artes, da área de linguagem e Letramento. Desenvolve e orienta pesquisas nas áreas de Alfabetização, Letramentos, Formação de Professores, Currículo e Ensino da Língua Portuguesa. Na graduação, atua nas disciplinas Linguística Aplicada à Alfabetização, Alfabetização e Letramento e Ensino de Língua Portuguesa. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE- Ufac), Linha 2 (Formação e de Professores, Educação e Linguagens), do Programa de Pós- Graduação em Educação na Amazônia - Educanorte e do Mestrado Profissional em Letras - Profletras/Ufac, no qual está como coordenadora (Biênio 2023/2024). É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Linguagem - Gepel/Ufac e Vice- representante da Região Norte na Abalf - Associação Brasileira de Alfabetização. Também é coordenadora local do Programa Leitura e e Escrita na Educação Infantil - LEEI- Acre

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