Literary literacy practices with Cordel Literature: dialogic propositions from the textbook

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Dr. José Nogueira da Silva
https://orcid.org/0000-0003-3765-3729
Dr.ª Adriana Cavalcanti dos Santos
https://orcid.org/0000-0002-4556-282X
Dr. Silvio Nunes da Silva Júnior
https://orcid.org/0000-0003-1753-399X

Abstract

For many years, cordel literature has been a vehicle for exploring historical and cultural issues in the Northeast in teaching practices, especially in the early grades of elementary school. Consequently, this approach to reading and producing literary texts can be a prerequisite for literary literacy practices that are coherent with the linguistic-discursive and social needs of the subjects, an issue that can affect teaching work in different ways, including through textbook guidelines. In view of this, the aim of this study is to analyze literary literacy practices with cordel literature in activities from the textbook "A conquista da Língua Portuguesa" for the 3rd year of elementary school, based on Dialogic Discourse Analysis. Methodologically, this is a qualitative documentary study. The results indicate the use of narratives as a pretext for observing formal aspects of the language, as well as the fact that these are texts produced exclusively for the material/textbook analyzed, and that these narratives are poor in terms of possibilities for the process of training literary readers.

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How to Cite
SILVA, J. N. da .; SANTOS, A. C. dos .; SILVA JÚNIOR, S. N. da . Literary literacy practices with Cordel Literature: dialogic propositions from the textbook. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23789.051. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23789. Acesso em: 22 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Dr. José Nogueira da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Mestre em Letras e Linguística e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2021). Professor da Rede Estadual de Pernambuco. 

Dr.ª Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal).  Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e líder do Gellite (Grupo de Estudo e Pesquisa em Didáticas de Leitura, da Literatura e da Escrita do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAL).

Dr. Silvio Nunes da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco - UPE

Professor Adjunto de Língua Portuguesa e Práticas de Ensino da Universidade de Pernambuco (UPE/Campus Garanhuns). Doutor e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal de Alagoas (PPGLL/UFAL).

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