Attitudinal barriers in special education: the teacher's perspective

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Prof.ª Alessandra Santana Midlej Café
Dr.ª Andrea Soares Wuo

Abstract

Inclusive education seeks to ensure access, retention, and learning for people with disabilities in various educational settings. However, the school environment often encounters attitudinal barriers that hinder the inclusion process. This study aimed to analyze the understandings of teachers working in Multifunctional Resource Rooms (MRRs) regarding their role in overcoming such barriers. A qualitative, exploratory field study was conducted using questionnaires and interviews with MRR teachers in middle schools in the municipality of Ilhéus, Bahia. The findings revealed that, through interactions with mainstream classroom teachers, MRR teachers play a key role in addressing attitudinal barriers by promoting understanding of the needs of students with disabilities and fostering inclusive practices.

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How to Cite
CAFÉ, A. S. M.; ANDREA SOARES. Attitudinal barriers in special education: the teacher’s perspective. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–20, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24838.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24838. Acesso em: 6 dec. 2025.
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Author Biographies

Prof.ª Alessandra Santana Midlej Café, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Mestra em Educação (FURB – SC). Graduada em Pedagogia (UESC – BA). Docente da Educação Básica. Integrante do Laboratório de Estudos em Educação Diversidades e Inclusão – LAEDI.

Dr.ª Andrea Soares Wuo, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora e mestre em Educação: Psicologia da Educação (PUCSP]. Graduada em Ciências Sociais (USP). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau. Líder do Laboratório de Estudos em Educação Diversidades e Inclusão LAEDI.

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