Using the documentary “I’msaving myself for when carnival comes” and reflections on the world of work in a sociology lesson sequence: an experience report

Main Article Content

Dr.ª Luana Lopes

Abstract

This experience report presents the outcomes of a sequence of three sociology classes taught to first-year students in a Fashion Production technical program integrated with high school education. The lessons aimed to foster critical reflections on the world of work, using the Brazilian documentary "I'm Saving Myself for When  Carnival Comes" (2019) as the primary teaching resource to explore the sociological concepts of "work," "alienation," and "labor flexibility. "Filmed in Toritama, Pernambuco - known as the "jeans capital" - the documentary portrays the lives of local workers and their complex relationship with carnival. As a culminating activity, students wrote letters addressed to Toritama's residents, reflecting on the labor-related concepts discussed in class while engaging with the realities depicted in the film.


Filmed in Toritama, Pernambuco - known as the "jeans capital" - the documentary portrays the lives of local workers and their complex relationship with carnival. As a culminating activity, students wrote letters addressed to Toritama's residents, reflecting on the labor-related concepts discussed in class while engaging with the realities depicted in the film.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
LOPES, L. Using the documentary “I’msaving myself for when carnival comes” and reflections on the world of work in a sociology lesson sequence: an experience report. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24841.041. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24841. Acesso em: 5 dec. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biography

Dr.ª Luana Lopes, Institudo Federal de Santa Catarina - IFSC

Doutora em Educação (UFPR), mestre em Sociologia Política e Licenciada em Ciências Sociais (UFSC)

References

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade no mundo do trabalho. 16ª edição. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

ESTOU me guardando para quando o carnaval chegar. Direção de Marcelo Gomes. Produção de Nara Aragão e João Vieira Jr. São Paulo: Netflix, 2019. 1h25.

MARX, K. O capital: crítica à economia política. Tradução de J. Teixeira Martins e Vital Moreira. Transcrição de Alexandre Linares. HTML por José Braz. 1ª edição em português. Coimbra: Centelha, 1974. 1ª edição original, 1867. Disponível em:https://www.marxists.org/portugues/marx/1867/ocapital-v1/index.htm#topp Acesso em: 10 março 2025.

MORAES, A. C.; GUIMARÃES, E. da F. Metodologia de ensino de ciências sociais: relendo as OCEM-Sociologia. Sociologia: ensino médio. Tradução. Brasília: Ministério da Educação, 2010.

PROJETO POLÍTICO DE CURSO EM PRODUÇÃO DE MODA. Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Campus Araranguá, 2025.

RAMOS, M. N. História e política da educação profissional. Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. - (Coleção formação pedagógica; v. 5). Disponível em: https://ifpr.edu.br/curitiba/wp-content/uploads/sites/11/2016/05/Historia-e-politica-da-educacao-profissional.pdf . Acesso em 24 de março de 2025