Initiation in the New High School: teaching practice at a public school in Salvador (2024)
Main Article Content
Abstract
This article aims to analyze the pedagogical experience developed in the Scientific Initiation course, a component of the formative itineraries of the New High School, at a public school in Salvador, Bahia, during the 2024 academic year. The course was designed to foster critical thinking, intellectual autonomy, and youth protagonism through the development of research projects. The study, conducted with two second-year classes, adopted a qualitative approach based on content analysis. The results indicate that Scientific Initiation can contribute to the development of investigative skills, the appreciation of academic writing, and the strengthening of student autonomy, while also revealing challenges related to curricular structure and teaching methodologies. It is concluded that the discipline constitutes a strategic space for critical education in High School, provided that adequate conditions for its implementation are ensured.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALVARENGA, E. Pesquisa e prática em educação. SESES: Rio de Janeiro, 2019.
BACICH, L.; MORAN, J. (org). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Documento Curricular Referencial da Bahia – Etapa Ensino Médio: Volume II. Salvador: Secretaria da Educação do Estado da Bahia, 2022. Disponível em: <https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/tf-documento-curricular-referencial-da-bahia-dcrb-volume-2-etapa-ensino-medio,80946d45-2c07-4d60-9262-ec91b2d97bac>. Acesso em: 2 maio 2025.
BARCA, I. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Braga, Centro de Investigação em Educação (CIED), Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004, p. 131-144.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. 3. reimp. da 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estrategias de ensenanza-aprendizaje: orientaciones didácticas para la docencia universitaria. Instituto interamericano de cooperacion para la agricultura, San José, Costa Rica, 1982.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 25 set. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, 17 fev. 2017. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-norma-pl.html>. Acesso em: 1 maio 2025.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 nov. 2018. Disponível em: <https://www.mec.gov.br/rceb003_18>. Acesso em: 01 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Homologada em 14 de dezembro de 2018. Brasília: MEC/CNE, 2018. Disponível em: <https://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 25 set. 2025.
CASEIRO, C. C. F.; GEBRAN, R. A. Avaliação formativa: concepção, práticas e dificuldades. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, ano XIV, v. 15, n. 16, p. 141-161, jan./dez. 2008. Disponível em: <https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/181>. Acesso em: 26 set. 2025. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v15i16.181.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed., São Paulo: Cortez, 2014.
FERREIRA, G. R. A. M.; PEREIRA, S. L. P. de O.; RAMOS, K. S. de L Mostra científica por meio da intermediação tecnológica: narrativa de ação pedagógica no itinerário formativo de iniciação científica. Anais do X Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2024. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/111296>. Acesso em: 02 maio 2025. ISSN 2358-8829.
FORQUIN, J. C. Escola e Cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4° ed., São Paulo: Atlas, 2002.
LOPES, A. R. C. Conhecimento Escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1999.
MENDES, C. da S. Projeto de iniciação científica no curso técnico de informática de uma escola pública paraense: práticas docentes que favorecem um estudo crítico e reflexivo. 2023. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari – UNIVATES, Lajeado, 2023. Disponível em: <https://www.univates.br/bduserver/api/core/bitstreams/a8520dee-ec4a-43ef-af95-bdd49d85cb48/content>. Acesso em: 2 maio 2025.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (orgs.). Coleção Mídias Contemporâneas: convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Foca Foto; PROEX/UEPG, 2015. v. 2.
RABELO, D. L.; CAVALARI, O. J. Itinerário formativo como fragmentação do saber/ Educational itinerary as a fragmentation of knowledge. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 8, n. 4, 2022, 23633–23652. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-060.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SOUSA, J. P. de; ALVES, L. E. Emergência e circulação da fórmula discursiva “Itinerário formativo” e o projeto neoliberal na reforma do ensino médio. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 2, p. 1-15, maio/ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.33183.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.