A relação entre universidade e movimentos sociais como princípio da construção crítica da educação do campo. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.15i1.0004
Main Article Content
Abstract
O artigo apresenta resultados de pesquisa realizada com egressos e graduandos do Curso de Pedagogia para Educadores do Campo da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), campi de Francisco Beltrão e Cascavel, com o objetivo de analisar “O que move o MST na busca do ensino superior para os seus militantes?”. Aborda a relação entre universidade e movimentos sociais, analisando a formação superior universitária dos militantes do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). Discutem-se o direito da população do campo ao acesso ao ensino superior, a responsabilidade da universidade e seu compromisso com a sociedade civil, e o papel do Estado na garantia dos direitos fundamentais dos indivíduos e grupos. Os resultados evidenciam que as ações dos movimentos sociais refletem-se nas suas conquistas no âmbito social, político e cultural, e que a formação superior universitária é concebida como uma perspectiva fundamental na luta dos militantes do MST, sob o ponto de vista do acesso ao conhecimento prático-teórico aplicável no trabalho, objetivo que inclui a formação política de sua base.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.