Non-Euclidean geometries in and for the mathematics teacher education: A literature review
Contenido principal del artículo
Resumen
Science challenges the relevance of school geometry in its treatment of space. Therefore, the research discusses the incorporation of non-Euclidean geometries in the initial and continuing education of mathematics teachers. Hence, this literature review aims to synthesize and describe, in a broad and current range, the recent state of research in educational mathematics on these geometries in teacher education. To do this, we configured a method in three moments: the search, evaluation, selection, and organization of the sources found and reading, analyzing, and writing results. The results highlight a regional and temporal interest that prioritizes teaching practice. Furthermore, a deficit and prescriptive perspective of teachers' knowledge and a minority perspective of the teacher as a subject of knowledge are recognized. We conclude with the need for research on various phenomena, including Euclidean generalizations.
Métricas
Detalles del artículo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Citas
APARECIDA, J.; PINTO, J. A abordagem da geometria esférica no ensino e na aprendizagem matemática: o que apontam as pesquisas realizadas entre 2000 e 2018. Revista Tangram, Rio Grande do Sul, Brasil, v. 4, n. 2, p. 59-82, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.30612/tangram.v4i2.11952
APARECIDA, M.; ROMUALDO, C. Interdisciplinaridade Geologia e Matemática: Estudos numa perspectiva de formação de professores ao longo da vida. Desafios Curriculares e Pedagógicos na Formação de Professores, Portugal, p. 1-9, 2015. Disponible en; https://scholar.google.com/citations?user=gWfrqOEAAAAJ&hl=pt-BR
APARECIDA, V. O que dizem as produções paranaenses quanto ao ensino das geometrias não euclidianas a partir da publicação das Diretrizes Curriculares da Educação do Estado do Paraná. BoEM, Joinville, Brasil, v. 3, n. 4, p. 45-65, 2015. Disponible en: https://revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/6235/4428
ASSIS, E. A Geometria Hiperbólica nos currículos escolares e universitários. Educ. Mate. Pest, São Paulo, Brasil, v.19, n. 3, p. 393-413, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p393-413
BRUCE, C.; DAVIS, B.; SINCLAIR, N.; MEGARVEY, L.; HALLOWELL, D.; DREFS, M.; FRANCIS, K.; HAWES, Z.; MOSS, J.; MULLIGAN, J.; OKAMOTO, Y.; WHITELEY, W.; WOOLCOTT, G. Understanding gaps in research networks: using “spatial reasoning” as a window into the importance of networked educational research. Educ Stud Math, Canadá, USA, Australia, n. 95, p. 143-161, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10649-016-9743-2
CAEROLS, H.; CARRASCO, R.; ASENJO, F. Using smartphone photographs of the Moon to acquaint students with non-Euclidean geometry. American Journal of Physics, Chile, p. 1079-1085, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.1119/10.0006156
CALDATTO, M.; PAVANELLO, R. O Processo de Inserção das Geometrias Não Euclidianas no Currículo da Escola Paranaense: a visão dos professores participantes. Bolema, Brasil, v. 28, n. 48, p. 42-63, 2014. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a03
COELHO, P.; PEROVANO, A.; RIBEIRO, D. O ensino da Geometria Esférica: possibilidades para inclusão de deficientes visuais nas aulas de Matemática. Com a Palavra o Professor, Brasil, v. 5, n. 13, p. 1-21, 2020. Disponible en: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/466
CONCEIÇÃO, G. Geometria Riemanniana na educação básica: interdisciplinaridade em ação. BoEM, Brasil, v. 6, n. 10, p. 61-81, 2018. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5965/2357724X06102018061
FERREIRA, L.; OLIVEIRA, E.; DANTE, Z. Professores de Matemática e suas Compreensões a Respeito das Geometrias Não Euclidianas. Rev. Ens. Educ. Cienc. Human., Londrina, Brasil, v. 17, n. 3, p. 301-309, 2016. Disponible en: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/3610
GAIOWSKI, A.; BASSOI, T. A inserção das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica no estado do paraná. Bolema, v. 28, n. 48, p. 1-16, 2014. Disponible en: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_antonio_osny_gaiowski.pdf
GAMBINI, A. Five Years of Comparison Between Euclidian Plane Geometry and Spherical Geometry in Primary Schools: An Experimental Study. European Journal of Science and Mathematics Education, Italia, v. 9, n. 4, p. 230-243, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.30935/scimath/11250
GAMBINI, A.; LÉNÁRT, I. Basic Geometric Concepts in the Thinking of In-Service and Pre-Service Mathematics Teachers. Education Sciences, Italia y Hungría, v. 11, n. 350, p. 1-12, 2021. Disponible en: https://doi.org/10.3390/educsci11070350
GRANT, M.; BOOTH, A. A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, Inglaterra, n. 26, p. 91–108, 2009. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
JONES, K.; TZEKAKI, M. Research on the teaching and learning of geometry. In GUTIÉRREZ, A.; LEDER, G.; BOERO, P. The Second Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: The Journey Continues. Ed. Rotterdam, Países Bajos: Sense, 2016, p. 109-149. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1007/978-94-6300-561-6_4
KOTARINOU, P.; STATHOPOULOU, C. ICT and Liminal Performative Space for Hyperbolic Geometry’s Teaching. Mathematics and Technology, Advances in Mathematics Education, Grecia, p. 75-98, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.1007/978-3-319-51380-5_5
LOVIS, K.; FRANCO, V. As Concepções de Geometrias não Euclidianas de um Grupo de Professores de Matemática da Educação Básica. Bolema, Brasil, v. 29, n. 51, p. 369-388, 2015. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n51a19
LOVIS, K.; FRANCO, V.; BARROS, R. Dificuldades e obstáculos apresentados por um grupo de professores de Matemática no estudo da geometria hiperbólica. Zetetiké – FE/Unicamp, v. 22, n. 42, p. 11-29, 2014. Disponible en: https://doi.org/10.20396/zet.v22i42.8646565
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Brasil, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
MORENO-ARMELLA, L.; BRADY, C.; ELIZONDO, R. Dynamic hyperbolic geometry: building intuition and understanding mediated by a Euclidean model. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, México, v. 49, n. 4, p. 594-612, 2018. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0020739X.2017.1418915
MORENO-ARMELLA, L.; ELIZONDO, R. La Geometría al encuentro del aprendizaje. Educación Matemática, México, v. 29, n. 1, p. 9-36, 2017. Disponible en: https://doi.org/10.24844/EM2901.01
OLIVEIRA, E.; FERREIRA, L. Desenvolvimento profissional e história da matemática: um exemplo a partir das geometrias não euclidianas. Educ. Matem. Pesq., Brasil, v. 22, n. 2, p. 452-482, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p452-482
PATAKI, I. Geometria esférica para a formação de professores: uma proposta interdisciplinar. 2003. Dissertação(Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil. Disponible en: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/11236
PEREIRA, L.; MANRIQUE, A.; ANTUNES, J. Revelaciones sobre la presencia de la geometría en la formación de profesores de matemáticas en Brasil (2001-2019). Paradigma, Brasil, v. XLIII, n. 1, p. 117-137, 2022. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9041256
PINTO, J. Geometrias não Euclidianas: ainda desconhecidas por muitos. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 3, p. 647-670, 2013. Disponible en: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/16187
PINTO, J. Geometrias Não Euclidianas com Geometria Dinâmica e as Funções Inversão em Relação à Circunferência e Projeção Estereográfica. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 3, p. 445-463, 2018. Disponible en: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss2articles/leivas.pdf
PINTO, J.; CARNEIRO, M. Triângulos Diferentes: Dos Planos Aos Geodésicos. Educ. Matem. Pesq., Brasil, v. 13, n. 1, p. 77-93, 2011. Disponible en: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/3843
PINTO, J.; PORTELLA, H.; MACHADO, H. Geometrias Não-Euclidianas: uma investigação na escola básica no Brasil com utilização do Geogebra. TEMA, Brasil, v. 14, n. 3, p. 210-221, 2017. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.210-221.460
PIVATTO, W.; SCHUHMACHER, E. As contribuições da engenharia didática enquanto campo metodológico para o ensino de geometria esférica. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 3, n. 1, p. 83-101, 2013. Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/24877/1/Pivatto2013As.pdf
PIVATTO, W.; SCHUHMACHER, E. Uma proposta à luz do conhecimento científico e habilidade didática necessária ao professor para o ensino de geometria não euclidiana. R. Bras. de Ensino de C&T, v. 7, n. 3, p. 12-26, 2014. Disponible en: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2014000300002
PIVATTO, W.; SCHUHMACHER, E.; SILVA, S. A utilização de documentários enquanto organizadores prévios no ensino de geometria não euclidiana em sala de aula. Acta Scientiarum, v. 38, n. 1, p. 43-49, 2016. Disponible en: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i1.23293
PONTE, J. P.; CHAPMAN, O. Mathematics teachers’ knowledge and practices. En Gutiérrez, A.; Boero, P. Handbook of research on the psychology of mathematics education: past, present and future. Ed. Leiden: Brill, 2006, p. 461-494. Disponible en: https://doi.org/10.1163/9789087901127_017
RIBEIRO, D.; PEROVANO, A. Atividades investigativas para exploração de conteúdos da Geometria Esférica com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, Brasil, v. 9, n. 2, p. 20-34, 2020. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8084821
ROCHA, M.; BERGAMASCHI, P.; NACIMENTO, D.; MARK, D.; AZEVEDO, P. O ensino da geometria como verdade “ABSOLUTA”. Brazilian Journal of Development, Curitiba, Brasil, v. 6, n. 12, p. 95651-95666, 2020. Disponible en: https://doi.org/10.34117/bjdv6n12-160
SANTOS, C. Geometrias não euclidianas na formação inicial do professor de matemática: uma proposta à produção de significados no estudo de geometria. 2020. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, Brasil. Disponible en: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/38022
SANTOS, C.; SOUZA, L. Meanings produced by future mathematics teachers when studying different geometric models. Zetetiké, Campinas, Brasil, v. 29, p. 1-17, 2021a. Disponible en: https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661597
SANTOS, C.; SOUZA, L. O estudo de Geometrias não Euclidianas nos cursos de Licenciatura em Matemática: mapeamento das IES públicas no Brasil. Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, p. 849-860, 2021b. Disponible en: https://doi.org/10.29327/152614.8-10
SILVA, A.; COSTA, G. Implicações pedagógicas na investigação histórica do estudo das geometrias não euclidianas, uma discussão sobre triângulos. Revista História da Matemática para Professores, Brasil, v. 8, n. 1, p. 1-11, 2022. Disponible en: https://rhmp.com.br/index.php/RHMP/article/view/78
SINCLAIR, N.; BUSSI, M.; VILLIERS, M.; JONES, K.; KORTENKAMP, U.; LEUNG, A.; OWENS, K. Recent research on geometry education: an ICME-13 survey team report. ZDM mathematics Education, n. 48, p. 691-719, 2016. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11858-016-0796-6
SINCLAIR, N.; CIRILLO, M.; DE VILLIERS, M. The learning and teaching of Geometry. En CAI, J. Compendium for Research in Mathematics Education, p. 457- 489, 2017. Disponible n: https://eric.ed.gov/?id=ED581270
SOARES, I.; ANTUNES, J.; CRISOSTOMO, E.; MARTINS, D. O estudo de geometria esférica na formação de professores de matemática: uma experiência baseada na utilização de materiais manipuláveis. Research, Society and Development, Brasil, v. 10, n. 1, p. 1-14, 2021. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i1.11646
SOARES, I.; ANTUNES, J.; SOARES, L.; FERREIRA, L.; Y CRISOSTOMO, E. O uso de materiais manipuláveis na consolidação de conceitos de geometria esférica. En BATISTA, J. Ensino de ciências e educação matemática. Ed. Atena Editora, Paraná, Brasil, 2020, p. 71-83. Disponible en: https://doi.org/10.22533/at.ed.152201606
SONG, Y.; SCHWENZ, R. An Inquiry-Based Approach to Teaching the Spherical Earth Model to Preservice Teachers Using the Global Positioning System. Journal of College Science Teaching, Estados Unidos, v. 42, n. 4, p. 50-58, 2013. Disponible en: https://www.nsta.org/resources/inquiry-based-approach-teaching-spherical-earth-model-preservice-teachers-using-global
SOUZA, R. Geometrias não-euclidianas na formação de professores. 2022. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil. Disponible en: https://doi.org/10.11606/D.45.2021.tde-09022022-202404
SUKESTIYARNO, Y.; ZAID, K.; SUGIMAN, S.; WALUYA, B. Learning trajectory of non-Euclidean geometry through ethnomathematics learning approaches to improve spatial ability. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Indonesia, v. 19, n. 6, p. 1-17, 2023. Disponible en: https://doi.org/10.29333/ejmste/13269
TARDIF, M. Los docentes en cuanto sujetos de conocimiento. En TARDIF, M. Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Ed. Narcea, Madrid, España, 2014, p. 167-179. Disponible en: https://es.slideshare.net/Ramza_60/lossaberesdeldocenteysudesarrolloprofesionalpdf
VIVEROS, W. Las teorías no euclidianas y la filosofía de la ciencia como propuesta académica para comprender el funcionamiento del universo. Boletínredipe, Colombia, v. 8, n. 11, p. 50-57, 2019. Disponible en: https://doi.org/10.36260/rbr.v8i11.847
WASSERMAN, N.; STOCKTON, J. Horizon content knowledge in the work of teaching: a focus on planning. For the Learning of Mathematics, Canadá, v. 33, n. 3, p. 20-22, 2013. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/43894856