Singularities in the profession of teaching: experiences of a teacher

Main Article Content

Letícia Pacheco de Mello Trotte
https://orcid.org/0000-0001-7606-9512
Dr.ª Vania Finholdt Angelo Leite
https://orcid.org/0000-0003-4583-7165

Abstract

In this study, we aim to understand the teaching profession through the narrative of Valesca, a primary school teacher who shares her life story, profession, and significant experiences. We chose the narrative (auto)biographical research approach because it allows us to delve into the cognitive, affective, and action-oriented dimensions that the subject/narrator selects and organizes from their life and professional history to share with other teachers. Our dialogue is grounded in the works of key authors in the field of narrative (auto)biographical research, particularly Bolívar (1995, 1999, 2002, 2012, 2016); Ricoeur (1995); and Bruner (1988). We identified several educational policies that constrain teachers' pedagogical practices in Brazil. However, Valesca does not fully comply with these directives in her teaching. Instead, she seeks to address the specific needs of her students, adapting her teaching practices according to the material conditions, the context of her school, and her personal and professional experiences. These choices can positively impact pedagogical autonomy, foster innovation in teaching practices, encourage collaborative engagement, and resist ideological pressures. Conversely, they may lead to curricular misalignment, educational inequality, lack of monitoring and assessment, as well as the isolation and fragmentation of knowledge. This stance of teaching outside official guidelines, while creating room for more inclusive and contextual practices, may also result in imbalances in access to quality education and hinder the construction of a solid foundation for students within a cohesive national system.

Downloads

Metrics

Visualizações em PDF
61
Mar 22 '25Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '2515
|

Article Details

How to Cite
TROTTE, L. P. de M. .; LEITE, V. F. A. Singularities in the profession of teaching: experiences of a teacher. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–26, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.23712.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23712. Acesso em: 5 apr. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Letícia Pacheco de Mello Trotte, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Letícia Pacheco de Mello Trotte. Doutoranda e Mestre em Educação - UERJ/FFP - Linha de Pesquisa: Formação de Professores, História, Memória e Práticas Educativas. Professora da Rede Municipal de Niterói - RJ. Editora Executiva da Revista Interinstitucional Artes de Educar: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae

Dr.ª Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Vania Finholdt Ângelo Leite. Doutora em Educação – PUC/Rio. Professora Associada da Faculdade de Formação de Professores – UERJ e do Programa de pós-graduação em Educação: Processos formativos e desigualdades sociais. Coordenadora do grupo de pesquisa Tri-vértice. http://lattes.cnpq.br/617989091175849

References

BARBIER, R. A Escuta Sensível na Abordagem Transversal. Tradução de Maria Amália Ramos In: BARBOSA, J. G. Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998. p. 168-199.

BOALER, J. Mentes sem barreiras. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2020.

BOLÍVAR, A. De nobis ipsis silemus? Epistemologia de la investigación biográfico-narrativa em educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 1- 26, 2002.

BOLÍVAR, A. Dimensiones epistemológicas y metodológicas de la investigación (auto)biográfica. In: ABRAHÃO, M. H.; PASSEGGI, M. da C. (org.). Dimensões epistemológicas e metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Tomo I. Natal/Porto Alegre/Salvador: EDUFRN/EDIPUCRS/EDUNEB, 2012. p. 27-69.

BOLÍVAR, A. El conocimiento de la enseñanza. Epistemología de la investigación curricular. Granada: Force, 1995.

BOLÍVAR, A. Enfoque narrativo versus explicativo del desarrollo moral. In: PÉREZ-DELGADO, E.; MESTRE- ESCRIVÁ, M. V. (coords.). Psicología moral y crecimiento personal. Su situación en el cambio de siglo. Barcelona: Ariel, 1999. p. 85-101.

BOLÍVAR, A. Las historias de vida y construcción de identidades profesionales. In: ABRAHÃO, M. H.; FRISON, L.; BARREIRO, C. (org.). A Nova Aventura (Auto) biográfica. Tomo I. Porto Alegre: Edipucrs, 2016. p. 251-287. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/308618618_Las_historias_de_vida_y_construccion_de_identidades_profesionales. Acesso em: 10 mar. 2021.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDEZ, M. La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla, 2001.

BRAGANÇA, I. F. de S. Sobre o conceito de formação na abordagem (auto)biográfica. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 157-164, maio/ago. 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018

BRUNER, J. Realidad mental, mundos posibles. Barcelona: Gedisa, 1988.

CRECCI, V.; NACARATO, A. M. Histórias de Insubordinações Criativas - narrativas de educadoras matemáticas. Bolema, Rio Claro, v. 33, p. 1487-1507, 2019. DOI: 10.1590/1980-4415v33n65a24.

DESCARTES, R. Discurso do Método. Tradução de Ciro Mioranza. São Paulo: Editora Escala, 2009.

DOMINGO, J. C. Profundizar narrativamente la educación. In: SOUZA, E. C. (org.). (Auto) biografias e documentação narrativa: redes de pesquisa e formação. Salvador: EDUFA, 2015. p. 37-62.

FONTOURA, H. A. da. Meu nome é professor/a: sobre aprender a docência e identidades. Revista de Educação Pública, [s. l.], v. 28, p. 297-310, 2019. DOI: 10.29286/rep.v28i68.8391.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GOODSON, I. F. Narrativas em Educação: a vida e voz dos professores. Porto: Porto Editora, 2015. (Coleção Educação e Formação).

GOODSON, I. Representing teachers. Essays in teachers’ lives, stories and histories. Nueva York: Teachers College Press,1996.

HUBERMAN, M. Trabajando con narrativas biográficas. In: McEWAN, H.; EGAN, K. La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu, 1998. p. 183-235.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Panorama São Gonçalo. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rj/sao-goncalo/panorama. Acesso em: 03 mar. 2021.

JOSSO, M.-C. A experiência de vida e formação. Natal: Editora da UFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LEITE, V. F. A. Atuação de educadores em prol de uma escola pública, laica e gratuita na cidade do Rio de Janeiro. Educação e Emancipação (UFMA), São Luís, v. 12, p. 11-32, 2019. DOI: 10.18764/2358-4319.v12n1p11-32.

MOTTA, T. da C.; BRAGANÇA, I. F. de S. Pesquisa formação: uma opção teoricometodológica de abordagem narrativa (auto)biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 4, n. 12, p. 1034-1049, 26 dez. 2019. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2019.v4.n12.p1034-1049.

NÓVOA, A. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995.

ORTEGA Y GASSET, J. Meditaciones del Quijote. Obras Completas. v. I, 2. ed., Madrid: Alianza, 1994.

PARRA, C. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, C.; SAIZ, I. (org.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 186-235.

PASSEGGI, M. C. A experiência em formação. Revista Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011.

PINEAU. G. A autoformação no descurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988. p. 63-78.

RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. Campinas: Papirus Editora, 1995.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P. Jogos de matemática de 1º ao 5º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Most read articles by the same author(s)