Contributions from the historical and dialectical materialism to reflect on the teaching valorization and extra-class activity of the Irati-PR microregion
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.7.20220.004Abstract
The general objective of this article was to articulate discussions during the discipline “Introduction to the Historical and Dialectical Materialism” organized by the Graduate Program in Education of the Universidade Estadual de Ponta Grossa, in the first half of 2021, with aspects related to the research developed in the Master’s level. The specific objectives were: to discuss the fundamentals of the method of the Historical-Dialectical Materialism, to discuss on issues related to the “work” category and present data related to the effectiveness of the extra-class activity in the microregion of Irati, Paraná (PR), Brazil. A bibliographic investigation was carried out based on texts studied in the classes, and the data obtained for broader research on the fulfillment of the extra-class activity of the Irati-PR microregion, collected through semi-structured interviews, were analyzed. Through the theoretical discussions and data obtained, it was concluded: a) historical-dialectical materialism is a method developed by Marx and its application does not occur through rules to be followed; b) the use of dialectical-historical materialism requires a researcher’s attitude and knowledge of the Marxian theory and method; c) the discussion of the content category “work” is of fundamental importance, considering that it is the founding category of the social being; d) the realities studied do not provide appropriate teaching conditions, as regards compliance with the extra-class activity as set out in legislation.
Keywords: Historical-dialectical materialism. Work. Teacher valorization.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.