The conceptions and assessment practices in mathematics of a group of teachers of the 5th grade of elementary school and their relations with the Prova Brasil

Main Article Content

Ildenice Lima Costa
Cleyton Gontijo

Abstract

This article aims to analyse the conceptions and mathematical assessment practices by early years teachers of a public elementary school in Federal District of Brazil, starting from a case study which seeks to recognize the transformations and movements of dialectic pairs associated to the educational practice as work space, which in order to converge to the pedagogical action focused on the students learning. The participants were the teachers of 5th year classes of this institution. The use of semi-structured individual interviews, questionnaires, observation guidelines (with registration in a field diary) and documentary analysis allowed the data capture for the qualitative analysis. We consider the necessity to enlarge the teachers’ conceptions about the use of formative and learning assessments in mathematics, through the actions focused on continuous formation, in order to overcome: the curricular dimensions proposed by descriptors of large-scale assessments, the teachers alienation and the mechanical transmission of knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
COSTA, I. L.; GONTIJO, C. H. The conceptions and assessment practices in mathematics of a group of teachers of the 5th grade of elementary school and their relations with the Prova Brasil. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–17, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.14944.209209223336.0226. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14944. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Ildenice Lima Costa, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação pela Universidade de Brasília. Mestra em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/Universidade de Brasília. Possui especialização em Gestão de Educação a Distância, pela Universidade Federal Fluminense - RJ e especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelo Centro Universitário de Anápolis - UniEVANGÉLICA, em Anápolis, GO. Pedagoga pela Universidade de Brasília. Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Católica de Brasília. Professora da Secretaria de Estado de Educação do DF.

Cleyton Gontijo, UnB

Doutor em Psicologia pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação pela mesma univeridade. Possui graduação em Licenciatura em Ciências e Matemática pelo Centro Universitário de Brasília. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB, orientando pesquisas nos cursos de mestrado acadêmico e doutorado em educação.