Analysis of the technology mediated High School effectiveness in the state of Rondônia

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Samuel dos Santos Junio
https://orcid.org/0000-0003-1500-4939
Jenerson Queiroz Lima Duarte
Lady Day Pereira de Souza
https://orcid.org/0000-0003-1500-4939

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the Technology Mediated High School program (EMMTEC, Brazilian acronym) in the State of Rondônia in the period from 2016 to 2018. The theoretical framework that supports the study includes themes such as the legislation that institutes high school, the Technology Mediated High School project and the project operationalization. The methodological procedures adopted were the documentary analysis of reports and official documents, mainly the research carried out by a specific control agency in the State of Rondônia. The results indicate that the EMMTEC contributed to the increase in enrollments for the population aged 15 to 17, since it manages to reach communities that are difficult to access, which previously did not have all teachers of the curriculum components. The EMMTEC effectiveness is its contribution to the universalization of high school and to the increase in enrollments in technical courses concurrent with high school.

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How to Cite
JUNIO, S. dos S. .; DUARTE, J. Q. L.; SOUZA, L. D. P. de. Analysis of the technology mediated High School effectiveness in the state of Rondônia. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–20, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.15148.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15148. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Samuel dos Santos Junio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia / Professor EBTT

Doutor em Ciências da Educação - Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - UTAD - Portugal. Mestre em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (2017), possui Especialização em Educação Empreendedora pela PUC-Rio (2017) e Especialização em Metodologia e Didática do Ensino Superior pela Faculdade de Ouro Preto do Oeste - FAOURO (2011), possui graduação em Administração pelo Centro Universitário Luterano de Ji-Paraná (2012) e graduação em Pedagogia pela Universidade do Tocantins (2009). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia campus Porto Velho Zona Norte. Participante dos grupos de pesquisa: GEPED (Grupo de Pesquisa em Educação a Distância) e GEPISA (Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade da Amazônia).

Jenerson Queiroz Lima Duarte, Instituto Federal de Rondônia Campus Porto Velho Zona Norte

Especialização em Planejamento Estratégico na Gestão Pública pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia, Brasil(2019). Possui graduação em Gestão Pública pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia- IFRO. É assessor Técnico do Ministério Público do Estado de Rondônia , Brasil.  Atualmente trabalha no Ministério Público do Estado de Rondônia. É membro do Grupo de Pesquisa de Educação à Distância - GEPED. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade da Amazônia - GEPISA. Possui afinidades com os seguintes temas: evasão, educação a distância, indicadores, e políticas públicas. 

Lady Day Pereira de Souza, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia: Porto Velho

Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Rondônia. Especialista em Planejamento, Implantação e Gestão de Educação a Distância pelo Centro Universitário Claretiano. Especialista em Gestão de Serviços em Saúde e Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Rondônia. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação a Distância - GPED e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inovação e Sustentabilidade da Amazônia - GEPISA. Coordenadora de Pesquisa e Inovação no Campus Porto Velho Zona Norte-IFRO. Atua na área de Políticas Pública, Desenvolvimento Regional, Gênero, Empreendedorismo, Sustentabilidade, e, Educação a Distância.