REFLEXÕES SOBRE A ESCOLA DE PERÍODO INTEGRAL: ANÁLISE DE UM PROJETO EM DESENVOLVIMENTO NUMA ESCOLA DO INTERIOR PAULISTA - Doi: http://dx.doi.org/10.5212/OlharProfr.v.12i1.147166
Main Article Content
Abstract
A política da escola pública de período integral
se resume na tentativa do sistema educacional público
brasileiro em fortalecer as práticas escolares e valorizar
a formação de um cidadão. Contudo, sua implantação
tem se mostrado de difícil execução, uma vez que envolve
a utilização de muitos recursos financeiros e humanos,
além de formação específica do professor a fim
de conscientizá-lo da função dessa aplicação na escola
para a sociedade. O presente estudo buscou analisar as
concepções de alunos, pais e professores sobre a escola
de tempo integral, cuja política foi implantada em uma
escola do interior paulista desde 1996. A pesquisa foi
realizada em 2006, quando o Projeto atendia duzentos
alunos entre sete e quatorze anos. Questionários foram
elaborados pelos professores e foram estruturados a partir
de questões abertas e fechadas, contemplando tópicos
diferenciados para investigar como os pais, alunos e
professores percebiam as propostas do Projeto e se esse
era valorizado pela comunidade escolar.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.