(re)thinking the new normal after the Covid-19 pandemic: the reality of undergraduate chemistry students at a Higher Education Institution in Bahia/Brazil

Main Article Content

Franklin Kaic Dutra-Pereira
Rafaela dos Santos Lima
Michele Marcelo Silva Bortolai

Abstract

The emergence of the pandemic caused by COVID-19 brought to reality a face of uncertainty, fears, reflections. Faced with this frightening scenario, society needed to (re) reinvent itself and we started to live the “new normal”. The current concept of normality has changed the social and educational fields, bringing remote education to the reality of Brazilian education. Remote education, unlike Distance Education, can contribute to the increase of social inequalities, since it does not consider basic accessibility issues. In this study, we seek to discuss the diverse and vulnerable context of undergraduate students in the Chemistry Degree course at a Higher Education Institution in Bahia, to attend an online extension course. To this end, we send questionnaires to students, in order to investigate conditions for remote access to Digital Technologies. The data collected revealed that part of the students have difficulties in accessing distance to digital resources.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
DUTRA-PEREIRA, F. K.; LIMA, R. dos S. .; BORTOLAI, M. M. S. (re)thinking the new normal after the Covid-19 pandemic: the reality of undergraduate chemistry students at a Higher Education Institution in Bahia/Brazil. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–6, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16146.209209226780.0616. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16146. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático: Covid 19 - Educação em tempo de Pandemia (Volume 1)
Author Biographies

Franklin Kaic Dutra-Pereira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciado em Química (CES/UFCG) e Doutor em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UFRN). Professor do CFP/UFRB. Líder do Grupo Pesquisa Ensino e Extensão em Educação Química (PEQUI). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Curriculares (GEPPC). Dialoga sobre Arte, Educação e Química na Formação de Professores(as) de Ciências [repudia o neoliberalismo e o neofascismo que alastra pelo Brasil] e, destitui o mito com conhecimento científico.

Rafaela dos Santos Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciada em Química (UFRB), especialista em Docência do Ensino Superior (UCAM), Mestra em Educação Científica e Formação de Professores (UESB), Doutoranda em Ensino, História e Filosofia das Ciências (UFBA). Participa do Grupo de Pesquisa PEQUI. Atualmente tem se dedicado às pesquisas na área de História das Ciências; Currículo e Formação de Professores.

Michele Marcelo Silva Bortolai, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciada e Bacharel em Química (MACK/SP) e licenciada em Pedagogia (UNG/SP). Especialista em Química (OSW/SP), Mestra e Doutora em Ensino de Ciências (PIEC/USP). Professora Adjunta em Ensino de Química do CFP/UFRB. Participa dos Grupos Pesquisa Ensino e Extensão em Educação Química (PEQUI) e Linguagem no Ensino de Química (LieQui). Seus estudos estão voltados à formação de professores e aos processos de ensino e aprendizagem em Química e Ciências.