Narratives and poetic memories in early Childhood Education: possibilities for teaching Narratives and poetic memories in Early Childhood Education - possibilities for teaching.

Main Article Content

Lucia de Mendonça Ribeiro Ribeiro
https://orcid.org/0000-0003-0985-9228
Luciene dos Santos Silva
https://orcid.org/0000-0002-1746-5096
Lucineide Ferreira da Silva

Abstract

This experience report proposes to reflect on an experience developed in Early Childhood Education with young children involving Expressive Languages. The proposal considered the narratives and playful and cultural experiences of children and their grandparents. Their knowledge, practices and cultural values ​​are considered formative knowledge that enrich the repertoires of children and adults, transcend a predicted curriculum and promote a new perspective on teaching. The word artesania dialogues with the text’s propositions in the sense that doing is thinking. Thus, authors like Sennett (2013; 2020); Gobbato;Barbosa (2019); Formosinho (2019), Rinaldi (2012) and others help us to learn in company. Potent listening enhanced the narratives and memories of the subjects involved when building networks of meanings and poetic possibilities for teaching and the process of learning and child development.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
RIBEIRO, L. de M. R.; SILVA, L. dos S.; SILVA, L. F. da. Narratives and poetic memories in early Childhood Education: possibilities for teaching: Narratives and poetic memories in Early Childhood Education - possibilities for teaching. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–21, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17523.083. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17523. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Lucia de Mendonça Ribeiro Ribeiro, Rede pública de educação de Maceió - Alagoas

Doutora em Educação. Pedagoga/professora efetiva da Educação Infantil na rede pública de Maceió, Alagoas.

Luciene dos Santos Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Concluinte do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Lucineide Ferreira da Silva, Rede Pública de ensino de Maceió - Alagoas.

Especialista em Psicopedagogia. Pedagoga/professora efetiva e coordenadora da Educação Infantil na rede pública de Maceió, Alagoas.

References

ANTÔNIO, S. Uma pedagogia poética para as crianças. Editora Adonis, 2013.

BARBOSA. M. C. S. Práticas cotidianas na educação infantil - bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Disponível: -http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso 28042020.

_______. A BNCC e os direitos das crianças: Educação Infantil em evidência. Disponível: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/452/271 . Acesso: 22122019.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Disponível em: file:///C:/Users/CAMILA/Downloads/diretrizescurriculares_2012%20(1).pdf. Acesso em 20042020.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 20/2009, de 11/11/2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12745&Itemid=866. Acesso em 20042020.

BRASIL.. Ministério da Educação. BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR (BNCC). A Educação Infantil na Base Nacional Comum Curricular. Disponível: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil. Acesso:20022020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional /LDB. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 01062020.

FORMOSINHO, Júlia Oliveira. Pedagogia-em-Participação: a documentação pedagógica no âmago da instituição dos direitos da criança no cotidiano. Revista Em Aberto v. 1, n. 1, (nov. 1981- ). – Brasília: O Instituto, 1981- . Irregular. Irregular até 1985. Bimestral 198. Disponível: file:///D:/Backup_11042020/Paulo_FOCHI/Pedagogia%20do%20Cotidiano%20na%20(e%20da)%20Educação%20Infantil.pdf . Acesso 25042020.

GOBBATO, C.; BARBOSA, M. C. S. A artesanía, o diálogo e a cooperação: uma perspectiva para a didática na educação infantil. Revista Poiesis. Universidade do Sul de Santa Catarina, vol. 13, n. 24 (2019). Disponível: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/8254/4633 . Acesso 20042020.

HOLM, A. M. ECO ARTE COM CRIANÇAS. 1997. REEDIÇÃO ATELIE CARAMBOLA.2017.

KUHN, Roselaine; CUNHA, António Camilo; COSTA, Andrize Ramires. Sem tempo para brincar: as crianças, os adultos e a tirania dos relógios. Revista Kinesis, 33 ed. vol 1, jan-jul de 2015, Santa Maria.

OSTETTO, L. E. Para encantar, é preciso encantar-se: danças circulares na formação de professores. 2010 Disponível: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v30n80/v30n80a04.pdf . Acesso 20012021.

OSTETTO, L. Arte e formação de professores: autoria e transgressão. 7ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PIORSKY, G. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo – Peiropolis, 2016.

RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. Tradução de Vania Cury. 5 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

SENNETT, R. Artesanía, tecnologia y nuevas formas de trabajo. Barcelona: Katz CCCB, 2013. ______________. O artífice. 2. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Record, 2020.