O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética

Main Article Content

Eva Bernadete Budniak Tozato
https://orcid.org/0000-0002-5538-2582
Rossano Silva
https://orcid.org/0000-0003-1591-860X

Abstract

This article consists of a qualitative research based on pedagogical intervention during visual arts classes and presents reflections on drawing as an expressive language potentiated by actions mediated by the teacher, enriched by visual amplification from aesthetic education. The teaching practice started from a concern about the use of stereotypes and animism in children’s drawings from the 1st to the 5th grade of the elementary school classes. The analysis was carried out based on the concept of “drawings received” by Vianna (2012) with the pedagogical intervention based on the concept of “cultivated drawing” by Iavelberg (2013, 2017), on the “Visual Culture Studies” proposed by Hernández (2000, 2007) and through the “aesthetic education” based on Vigotski (2003). The experience demonstrated the presence of images received and the possibilities for their transformation and evidenced the need to deepen the inquiries raised that are under development in Master research.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
TOZATO, E. B. B. .; SILVA, R. O desenho infantil potencializado pelos estudos da cultura visual e pela educação estética. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–25, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17581.018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17581. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Eva Bernadete Budniak Tozato, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Tecnologias e Linguagem (GEPETeL/UFPR). Especialista em Mídias Integradas na Educação (UFPR), em Educação Especial Inclusiva (FAPAN) e Saúde para Professores do Ensino Fundamental e Médio (UFPR). Graduada em Educação Artística pela Faculdade de Artes do Paraná. Professora de Arte e da Educação Infantil, na Rede Municipal de Ensino Curitiba.

Rossano Silva, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutor em Educação e Mestre em Educação na Linha de História e Historiografia da Educação pela UFPR. Especialista em Ensino da Arte pela Faculdade de Artes do Paraná e graduado em Licenciatura em Desenho pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2001). Professor Adjunto da UFPR no Departamento de Expressão Gráfica, no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prático de Ensino e no Programa de Pós-graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: expressão gráfica, linguagem visual, ensino de arte, história da educação, formação de professores e artes visuais.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Currículo do ensino fundamental. Curitiba, 2016a.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Currículo do ensino fundamental: diálogos com a BNCC da secretaria municipal de educação de Curitiba, 1º ao 9º ano. v. IV: linguagens, 2020a. Disponível em: . Acesso em: 18 jan. 2021.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Plano curricular de arte. Curitiba, 2020b. Disponível em: . Acesso em: 18 jan. 2021.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Plano curricular de arte do 1º ao 5º ano. Curitiba, 2016b.

DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F.; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Faculdade de Educação UFPel, RS, 2013. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2021.

DERDYK, E. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo Infantil. 5. ed. Porto Alegre: Zouk, 2015.

FERRAZ, M. H. C. de T.; FUSARI, M. F. de R. Arte e educação escolar. São Paulo: Cortez, 2010.

FLAUBERT, G. Dicionário das ideias feitas. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Tradução de: RODRIGUES, Jussara Haubert. Porto Alegre: Artmed, 2000.

IAVELBERG, R. Desenho na educação infantil. São Paulo: Melhoramentos, 2013.

IAVELBERG, R. O que muda na história: o desenho da criança ou a cultura didática. In: ESPINOSA, A. M. 30 olhares para o futuro. São Paulo: Centro de Formação da Escola da Vila, 2010.

IAVELBERG, R.; GRINSPUM, D. Museu, escola: espaços de aprendizagem em artes visuais. In: CONGRESSO DA FEDERAÇÃO DE ARTE/EDUCADORES DO BRASIL, 24., 2014. Anais. Ponta Grossa: ConFaeb, 2014.

LOWENFELD, V.; BRITTAIN, L. W. Desenvolvimento da capacidade criadora. Tradução de: CABRAL, Álvaro. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUQUET, G. O desenho infantil. Tradução de: AZEVEDO, Maria Teresa Gonçalves de. Porto: Minho, 1969.

MARTINS, R. Imagem, identidade e escola. In: Revista Salto para o Futuro, Cultura Visual e Escola, Rio de Janeiro, ano 21, boletim 9, p. 15-21, ago. 2011.

MIMERÓGRAFO. In: Michaelis. São Paulo: Melhoramentos. Disponível em: . Acesso em: 18 jan. 2021.

VIANNA, M. L. R. Desenhando com todos os lados do cérebro: possibilidades de transformação das imagens escolares. Curitiba: InterSaberes, 2012.

VIGOTSKI, L. S. (1930) Imaginação e criação na infância. Comentários de Ana Luiza Smolka. Tradução de: PRESTES, Zoia Ribeiro. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. (1921-1924) Psicologia pedagógica. Tradução de: SCHILLING, Claudia. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.