Children's aesthetic experience and the relationship work of art in artistic spaces

Main Article Content

Fernanda Ferreira de Oliveira
https://orcid.org/0000-0001-5390-1206

Abstract

The present text aims to present a reflection on aesthetic experience in early childhood education, through the act of mining and analyzing the pedagogical documentation, which in turn carries the minutiae and evidence of children's aesthetic experiences, which are the results of an educational project of Occupation of public and cultural artistic spaces by young children between 4 and 6 years old in the city of Piracicaba. The children participating in this project collaborated in the development of the master's research in which the present article is exposed. The discussion of the right to the city and occupation permeates the idea that aesthetic formation is part of the integral formation of young children. Walter Benjamin and Lev Vigotski were considered as theoretical contributions to support the conceptual construction of children's aesthetic experience.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, F. F. de. Children’s aesthetic experience and the relationship work of art in artistic spaces. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17645.078. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17645. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biography

Fernanda Ferreira de Oliveira, EMI Piracicaba - SP

Doutoranda e Mestra em educação PPGE- UNIMEP. Professora de Educação Infantil. EMI Piracicaba.

References

BENJAMIN, Walter. Infância em Berlim por volta de 1900. Obras escolhidas. v. II: Rua de Mão Única. São Paulo: Brasiliense, 1987.
___________ A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução e notas Francisco De Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Zourk, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica Diretoria de Currículos de Educação Integral. Brasília: MEC,SEB, DICEI, 2013.
CRUZ, M. Modos de Participação do adulto em processo de produção de significações: apontamentos para a investigação da formação de professores de educação infantil. Anais IX Congresso estadual paulista sobre formação de educadores. UNESP, p. 231-238, 2007.
_____. Literatura e educação estética na infância. 20° COLE Nas dobras do (im) possível. Mesa-redonda: Cultura, literatura e educação infantil. Campinas, 11 a 15 de julho, 2016 (no prelo).
GAGNEBIN, Jeanne Marie. De uma estética da visibilidade a uma estética da tatibilidade. In: Limiar e rememoração: Ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014. p. 155-175.
OLIVEIRA, Fernanda Ferreira. Produção de Sentido e Experiência Estética na Educação Infantil. Dissertação (Mestrado em Educação), 120 f. Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba, 2017.
VIGOTSKI, Lev. (1930) Imaginação e Criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores; apresentação e comentários Ana Luiza Smolka. Tradução Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.