Implementation of Community Library: a sociopolitical instrument for citizen development
Main Article Content
Abstract
This article aims to present an experience report that sought to reduce inequalities in access to reading through Literary Bookshelves, based on Pedagogy of Research Projects’ methodology, in a city in the interior of Bahia, especially for children and adolescents. In the development of this project, it was possible to perceive the involvement of five students of the engineering course since the first actions of the Community Library constitution. Thus, this library proved to be a sociopolitical instrument in the citizen development of the participants involved.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BAHIA. Prefeitura Municipal de Taperoá. Lei nº 344, de 16 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação de Taperoá-BA para o decênio 2015-2025 e dá outras providências. Taperoá: Câmara Municipal, 2015. Disponível em: <http://taperoa.ba.gov.br/contasPublicas/download/783145/771/2015/6/publicacoes/1F754F0D-F815-C009-5615A6E5C8C24CA2.pdf>. Acesso em: 10 ago. 2020.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2008.
BRASIL. Projeto de Lei nº 2.148/2020. Altera a Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003, que institui a Política Nacional do Livro. Disponível em: <https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=8099648&ts=1595892710516&disposition=inline>. Acesso em: 7 jan. 2021.
BRASIL. Lei nº 10.865/2004. Dispõe sobre a Contribuição para os Programas de Integração Social e de Formação do Patrimônio do Servidor Público [...]. Brasília, DF, 30 de abril de 2004. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.865.htm>. Acesso em: 5 mai. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.005/2014. Plano Nacional de Educação. Brasília, DF, 25 de junho de 2014. Disponível em: <http://www.proec.ufpr.br/download/extensao/2016/creditacao/PNE%20 2014-2024.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.696/2018. Política Nacional de Leitura e Escrita. Brasília, DF, 12 de julho de 2018. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13696-12-julho-2018 -786975-publicacaooriginal-156036-pl.html>. Acesso em: 9 jan. 2022.
BRITO, D. S. de. A importância da leitura na formação social do indivíduo. Revela – Periódico de Divulgação Científica da FALS, [S.l.], n. 8, p. 1-35, 2010. Disponível em: < http://www.fpg.edu.br/index.php/a-instituicao/revista-revela>. Acesso em: 12 jan. 2021.
CASTRILLÓN, S. O direito de ler e de escrever. Tradução Marcos Bagno. São Paulo: Pulo do Gato, 2011.
EÇA, J. L. M. de; DE PAULA, M. C. Gelaterácia: uma experiência de democratização da leitura a partir de bibliotecas comunitárias. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 26, n. 2, p. 1-17, 2021. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1759/pdf>. Acesso em: 24 set. 2021.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 23. ed. Rio de Janeiro: Cortez, 1989.
FREITAS, K. S. Pedagogia de projetos. GERIR, Salvador, v. 9, n. 29, p. 17-37, 2003.
HORTA, N. M.; ROCHA, F. S. F. Bibliotecas comunitárias: organização sociocultural e instrumento para a democratização do acesso à informação e para a valorização cultural. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [Online], v. 13, p. 1781, 2017. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/891/908>. Acesso em: 28 dez. 2020.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios – PNAD. Brasília, DF, 2012. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/>. Acesso em: 17 dez. 2020.
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. Indicador de alfabetismo funcional (inaf). São Paulo: Ação Educativa; IPM, 2018. Disponível em: <https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/ 08/Inaf2018_Relat%C3%B3rio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf>. Acesso em: 2 dez. 2020.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 5. ed. São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/>. Acesso em: 20 dez. 2020.
JESUS, M. S. de. Implantação de bibliotecas comunitárias nos municípios do estado da Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 7., 2007, Salvador. Anais eletrônicos [...] Salvador: CINFORM, 2007. Disponível em: <https://bibliotextos.files.wordpress.com/2011/08/implantac3a7c3a3o-da-bibliotecas-comuntc3a1rias-no-estado-da-bahia.pdf>. Acesso em: 1 dez. 2020.
MACHADO, E. C. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-07012009-172507/pt-br.php>. Acesso em: 10 dez. 2020.
MACHADO, E. C. Uma discussão acerca do conceito de biblioteca comunitária. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação – RDBCI, Campinas, v. 7, p. 6, 2009. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article view/ 1976/2097>. Acesso em: 4 dez. 2020.
MANIFESTO ifla/unesco sobre bibliotecas públicas: 1994. Disponível em: <https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2018.
MOURA, D. G.; BARBOSA, E. F. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. Disponível em: <https://books.google.com.br/books/about/Trabalhando_com_projetos.html?id=W9Q5DwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=twopage&q&f=false>. Acesso em: 26 fev. 2020.
REZENDE, A.; FELIPE, C. B. M. Reflexões sobre a acessibilidade social da aprendizagem: o caso do projeto Geladeira Cultural em comunidades de Recife e Olinda - PE. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [Online], v. 13, p. 1820-1835, 2017. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/896/910>. Acesso em: 29 dez. 2020.
SANTOS, E. M. dos; PINHO, M. J. de. Geladeiroteca: uma ação de leitores pela democratização da leitura. Revista ENTRELETRAS, Araguaína, v. 10, n. 2, p. 154-186, 2019. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view /7922>. Acesso em: 7 jan. 2021.
TOIGO, R.; KOHLRAUSCH, R. A leitura literária como direito humano: experiências de leitura compartilhada em Bibliotecas Comunitárias do Cirandar. Revista Graphos, v. 22, n.2, p. 213-227, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index. php/graphos/article/view/52286/31722>. Acesso em: 13 jan. 2021.