Common National High School Curriculum Base and the (re)introduction of Pedagogy of Competencies: Systematic Review

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Me. Ethyenne Goulart Oliveira
https://orcid.org/0000-0001-5225-4617
Dr. Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi
https://orcid.org/0000-0002-3977-3217
Dr.ª Elsa Midori Shimazaki

Abstract

The research aims to analyze theses and dissertations published in the Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD, produced in the period between 2018-2021 that thematize the pedagogy of competences present in the National Common Curricular Base of High School - BNCCEM (BRAZIL , 2018). Based on the Historical-Critical theory of education, the results obtained reveal that, of 944 productions, only 10 met the criteria of the proposed investigation. The scarcity of research that addresses the influences of curriculum reform on the development of the human psyche in the light of the Historical-Critical theory; fragmented analysis of the curriculum; and the minimal understanding of education as an intentional activity in the processes of transmission and assimilation of human objectifications, constitute the gaps that justify the relevance and need for the production of knowledge on the topic portrayed in the field of Research in Education.

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How to Cite
OLIVEIRAV, E. G.; AMARAL GARBOGGINI DI GIORGI, C. A. G.; SHIMAZAKI, E. M. Common National High School Curriculum Base and the (re)introduction of Pedagogy of Competencies: Systematic Review. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–25, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20529.018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20529. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Me. Ethyenne Goulart Oliveira, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Oeste Paulista - Unoeste (2017); Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - Unoeste; Psicóloga clínica no Centro de Atendimento Multiprofissional - CAM/ Unimed, Pres. Prudente- SP.

Dr. Cristiano Amaral Garboggini Di Giorgi, Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE

Graduado em História, Política em Física pela Universidade de São Paulo, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Sociedade pela Pontifícia Católica de São Paulo, doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Foi professor Titular da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente é pProfessor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unoeste.

Dr.ª Elsa Midori Shimazaki, University of western São Paulo - Unoeste

Graduada em Letras Anglo-Portuguesas pela Universidade Estadual de Maringá e em Pedagogia pela Fundação Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Foi professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação e é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE e da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Faz parte dos grupos de pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED), Ensino e Inclusão de Pessoas com Deficiência e Aprendizagem e Desenvolvimento Escolar e Interação e Escrita e é líder do grupo de pesquisa Educação, Linguagem e Letramento. Atua nas áreas de Educação Especial; Educação Matemática, Leitura e Escrita, Alfabetização; Formação de professores, Políticas educacionais. Realizou estágio de pós-doutorado no Programa e Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá.

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