A reflective look at the National Common Training Base-BNC-Training
Main Article Content
Abstract
The article takes a look at the legal documents, Resolution No. 2 of July 1, 2015. BNC-Formation Opinion of September 18, 2019, CNE/CP Resolution No. 02/2019 (BNC-Formation), which constitute National curriculum Guidelines for initial training at a higher level in undergraduate courses, exploratory-analytical objectives were used, in which it was proposed to analyze and describe the characteristics of the documents studied from documentary and bibliographic research procedures, supported by the qualitative approach of a basic nature. Analyzing the perspective of Pedagogy of Competencies, from the curriculum Sacristán (2011), Dourado (2016; 2017), among other authors who address the neoliberal matrix present in legal curriculum documents. Dialogue with teacher training focused on human training brought in Resolution No. 2/2015. It briefly addresses the context in which the construction of guidelines and the pedagogical concepts that permeate this construction, or curricular reformulation, are configured.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ARROYO. M. Indagações sobre currículo Educandos e Educadores: seus Direitos e o Currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.
BERNSTEIN, B. A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Tradução Maria de Lourdes Soares e Vera Luiza Visockis Macedo. Cadernos de Pesquisa, n. 120, p. 75-110, nov. 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000300005 Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4yvdC8Tm5P9XYL4jfzCx7zH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 25 jun. 2014. Disponível em http://www.observatoriodopne.org.br/uploads/reference/file/439/documento-referencia.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. 3ª VERSÃO DO PARECER (Atualizada em 18/09/19), Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília, DF, 18 set. 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em: 16 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 22, de 7 de novembro de 2019b. Parecer sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 142, 7 nov. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019c. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 49-49, 20 dez. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 20 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, 1 jul. 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 20 jun. 2022.
DOURADO, L. F. Valorização dos profissionais da educação Desafios para garantir conquistas da democracia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18, p. 37-56, jan./jun. 2016.
DOURADO, L. F. O Plano Nacional de Formação: o epicentro das políticas de Estado para educação brasileira. Goiânia: Editora Imprensa Universitária. ANPAE, 2017.
DOURADO, L. F.; SIQUEIRA, R. M. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo. Revista Brasileira De Política E Administração Da Educação, v. 35, n. 2, p. 291, 2019. doi: https://doi.org/10.21573/vol35n22019.95407. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/vol35n22019.95407/53884 Acesso em: 20 jun. 2022.
FAVERO, A. A.; CENTENARO, J. B.; SANTOS, A. P. dos. Resenha da obra Educação é a Base? Jornal de Políticas Educacionais. v. 14, abr. 2020. DOI: http://10.0.21.4/jpe.v14i0.71719. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/71719/40575. Acesso em: 15 jun. 2022.
FÁVERO, A.A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E. Eficácia ou proselitismo? a escola sob os ditames do gerencialismo empresarial. In: FÁVERO, A.A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E. (org.). Leituras sobre educação e neoliberalismo. Curitiba: CRV, 2020, p. 27–40.
FELIPE, E. da S. Novas Diretrizes para Formação de Professores: continuidades, atualizações e confrontos de projetos. ANPED. Rio de Janeiro, 29 jul. 2021. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/novas-diretrizes-para-formacao-de-professores-continuidades-atualizacoes-e-confrontos-de. Acesso em: 20 jun. 2022.
FREIRE. P. Pedagogia do Oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE. P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, H. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-167, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hH5LZRBbrDFKLX7RJvXKbrH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2022.
GATTI, B.A. et al. PROFESSORES DO BRASIL: Novos Cenários de Formação. Edições Unesco, UNESCO: Brasília, 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367919. Acesso em: 30 nov. 2020.
GÓMEZ, Á. L. P. Competências ou Pensamento Prático? A construção dos significados da representação e de ação. In: SACRISTÁN, J. G. et al. Educar por competências: o que há de novo? Tradução Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2011.
MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução Cristina Antunes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
MOREIRA, A. F. B; SILVA, T. T. da. (org.) Currículo, cultura e sociedade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
NUSSBAUM, M. Educação e Justiça Global. Portugal: Edições Pedago, 2014.
PINHEIRO, A. P. P.; AGOSTINI, C. C. A BNC-Formação para Ensino Superior e a sociedade de aprendizagem: algumas discussões sobre a formação pautada em competências. In: MACHADO, G. E. COSTA, S. C. da; SILVA, K. R. P. da. Debates contemporâneos: perspectivas e reflexões atuais. Santa Maria: Arco editores, 2021, p. 27-44. Disponível em: https://f7f3ee10-6cec-4bfa-a3ac-eb10305f7e07.filesusr.com/ugd/4502fa_9655de7bc01045b488f8c800a7f37299.pdf Acesso em: 05 jan. 2022.
RAMOS, M. N. A Pedagogia das competências: autonomia ou adaptação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SACRISTÁN, J. G. et al. Educar por competências: o que há de novo? Tradução Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2011.
SILVA M. R. da. Competências: a pedagogia do “Novo Ensino Médio”. São Paulo: PUC, 2003. Disponível em: https://observatorioensinomedio.files.wordpress.com/2014/02/monica-r-silva-tese-competc3aancias-a-pedagogia-do-novo-ensino-mc3a9dio.pdf. Acesso em: 14 jun. 2020.
SILVA, F., I. L.; ALVES NETO, H. F. o processo de elaboração da base nacional comum curricular (BNCC) no Brasil e a Sociologia (2014 a 2018). Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 262–283, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51545. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/51545. Acesso em: 15 jul. 2022.
OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Professores são importantes: atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes. São Paulo: Moderna, 2006. Disponível em: Acesso em: 15 de jul. 2022.