Analysis of Curriculum Environmentalization in Law Courses in the countryside of São Paulo State, Brazil

Main Article Content

Me. Flávia Eliana de Melo Colucci
https://orcid.org/0000-0001-7745-3452
Dr.ª Angélica Gois Morales
https://orcid.org/0000-0003-0756-2148
Dr.ª Sandra Cristina de Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-0968-0108

Abstract

This research examines the environmental content and initiatives integrated into the Pedagogical Project of the Course and the Coursework of Law programs at two universities in the western region of São Paulo state, Brazil. Through a qualitative approach, we apply the research method of the Higher Education Environmentalization and Sustainability Network (RASES), developed by the Higher Education Curricular Environmentalization Network (ACES Network) and the Indicator Network Project of Sustainable Universities, pioneers in sustainability indicators and curricular environmentalization in Latin American universities. We categorized the data collected from curricular documents into 11 dimensions using keywords based on the definition of each dimension. We conducted lexical searches in institutional documents, and the results indicate that the two universities have low levels of insertion of the environmental dimension in their curricular documents. Due to the lack of interdisciplinarity, the few insertions are not part of implementing curricular environmentalization, although we identified disciplines aligned towards education and sustainability awareness. We conclude that the existing obstacles relate to the lack of topic prioritization.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
COLUCCI, F. E. de M.; MORALES, A. G.; OLIVEIRA, S. C. de. Analysis of Curriculum Environmentalization in Law Courses in the countryside of São Paulo State, Brazil. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.22803.068. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22803. Acesso em: 18 may. 2024.
Section
Dossiê Comemorativo 25 anos
Author Biographies

Me. Flávia Eliana de Melo Colucci, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Câmpus de Tupã

Mestre em Agronegócio e Desenvolvimento pela Universidade Estadual Paulista – UNESP, Tupã/SP. Graduada em Direito. Foi bolsista CNPq.

Dr.ª Angélica Gois Morales, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Câmpus de Tupã

Livre-Docente em Gestão e Educação Ambiental. Doutora em Meio Ambiente e Desenvolvimento. Docente associada da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus Tupã. Docente vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Agronegócio e Desenvolvimento (UNESP). Líder do Grupo de Pesquisa em Gestão e Educação Ambiental (PGEA), UNESP. E-mail: ag.morales@unesp.br

Dr.ª Sandra Cristina de Oliveira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Câmpus de Tupã

Livre-Docente em Estatística Aplicada. Doutora em Ciências da Computação e Matemática Computacional. Docente associada da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus Tupã. Docente vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Agronegócio e Desenvolvimento, Tupã/SP. E-mail: sandra.oliveira@unesp.br

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENAYAS, J. ProyectoRISU: Definición de indicadores para la evaluación de las políticas de sustentabilidad em Universidades Latinoamericanas. ARIUSA, 2014. Disponível em: https://oses-alc.net/publicacion/proyecto-risu-definicion-de-indicadores-para-la-evaluacion-de-las-politicas-de-sustentabilidad-en-universidades-latinoamericanas/ Acesso em: ago. 2019.

BOLEA, Y.; et. al. Ambientalización curricular de los estudios de informática industrial: la experiencia en la UPC. In: jornadas de enseñanza universitaria de informática: robótica e informática industrial, 10, 2004, Alicante, Espanha. Anais [...]. Alicante: Editora da Universidade de Alicante, 2004. p. 443-451. Disponível em: https://rua.ua.es/dspace/handle/ 10045/127787 Acesso em: set. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: set. 2018.

BRASIL. Decreto n.9.235, de 15 de dezembro de 2017. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9235.htm. Acesso em: set. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Ambiental, Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=downl oad &alias=10988-rcp002-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: set. 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito. Resolução CNE/CES n° 9/2004. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf. Acesso em: maio 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito. Resolução CNE/CES n° 5/2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view =download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: maio 2019.

BRASIL. Qual a diferença entre faculdades, centros universitários e universidades? Portal MEC, 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/127-perguntas-frequentes-911936531/educacao-superior-399764090/116-qual-e-a-diferenca-entre-faculdades-centros-universitarios-e-universidades. Acesso em: out. 2023.

BRASIL. Revisão das Diretrizes Curriculares do curso de graduação em Direito. Parecer CNE/CES n. 635/2018. Publicado no D.O.U. de 17/12/2018, Seção 1, p. 34.

CARVALHO, F. M. de. Direito Ambiental é disciplina esquecida em cursos. Consultor Jurídico, 22 fev. 2012. Disponível em: http://www.conjur.com.br/2012-fev-22/direito-ambiental-ainda-disciplina-esquecida-cursos-direito. Acesso em: maio 2018.

FIGUEIREDO, M. L.; et al. Ambientalização curricular na educação superior: praticar a teoria e teorizar a prática. São José: ICEP, 2017.

GIL, I. C. Nova Alta Paulista, 1930-2006: entre memórias e sonhos. Do desenvolvimento contido ao projeto político de desenvolvimento regional. 2007. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia. Presidente Prudente, 2007. Disponível em: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/101449 Acesso em: set. 2018.

GUERRA, A. F. S.; FIGUEIREDO, M. L. Ambientalização curricular na Educação Superior: desafios e perspectivas. Educar em Revista, Edição Especial n. 3, p. 109-126, 2014. DOI: https://doi.org/ 10.1590/0104-4060.38110

GUERRA, A. F. S.; et. al. Saberes e fazeres do processo de ambientalização na educação superior. In: Figueiredo, M. L.; et al. Educação para a ambientalização curricular: Diálogos necessários. São José: ICEP, 2017.

GURSKI, B. C.; SOUZA-LIMA, J. E. de. Ambientalização do direito e efetividade das políticas públicas ambientais. Revista Novos Estudos Jurídicos, v. 21, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.14210/ nej.v21n2.p718-749

IBGE. Censo Demográfico 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados.html. Acesso em: out. 2023.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Anísio Teixeira. Ministério da Educação Brasileira. Portal e-MEC. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: set. 2018.

JUNYENT, M.; GELI, A. M.; ARBAT, E. Características de la ambientalización curricular: Modelo ACES. In: JUNYENT, M.; GELI, A. M.; ARBAT, E. (Orgs.). Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores. Proceso de Caracterización de la Ambientalización Curricular de los Estudios Superiores. Girona: Universitat de Girona, 2003. [p. 15 – 32].

KITZMANN, D.; ASMUS, M. L. Ambientalização sistêmica: do currículo ao socioambiente. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 1, p. 269-290, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/ vol12iss1articles/kitzmann-asmus.htm Acesso em: set. 2018.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2013.

MELLO, C. de M; MARTINS, V. Ensino Jurídico: Concepção Pedagógica na Pós-Modernidade, Panorama Estratégico, Projeto Pedagógico, Metodologia Científica, Avaliação e Taxonomia de Bloom, Metodologias Ativas. Rio de Janeiro: Processo, 2019.

ORSI, R. F. M. Ambientalização curricular: um diálogo necessário na educação superior. In: X ANPED SUL, 2014, Florianópolis, SC. Anais [...]. Florianópolis/SC: UDESC, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/291-0.pdf

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.

TINOCO, J. E. P.; KRAEMER, M. E. P. Contabilidade e gestão ambiental. São Paulo: Atlas, 2004.

WINTER, J; COTTON, D. Making the hidden curriculum visible: sustainability literacy in higher education. Environmental Education Research, v. 18, n. 6, p. 783-796, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2012.670207