Public education under neoliberal and neoconservative governmentality in times of promises and suspicions

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Doutoranda Eliada Mayara Alves Krakhecke
https://orcid.org/0000-0003-2686-4520
Dr.ª Dulce Mari da Silva Voss
https://orcid.org/0000-0002-0672-7273
Dr.ª Maria Cecília Lorea Leite
https://orcid.org/0000-0002-9197-2299

Abstract

This study focuses on historical and political contingencies of discursive production of Brazilian public education as a social policy within the regime of neoliberal and neoconservative governmentality. The analysis, from a pluralistic and deconstructionist theoretical-epistemological perspective, integrates concepts from Foucault, Laclau and Mouffe with other studies in the field of educational policies. It is argued that public education has been shaped amidst a play of differential and equivalent demands. Neoliberal and neoconservative segments project the social function of public education as formation grounded in self-entrepreneurial morality, suited to market interests. Conversely, other demands advocate for public education as a public policy capable of promoting equity and social quality. It is concluded that, although the arena of disputes is antagonistic, in terms of the objectification of the school's social function, both positions seem to converge towards a humanist, liberal, and enlightened conception, which tends to reinforce the meritocratic nature of public education.

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KRAKHECKE, E. M. A.; VOSS, D. M. da S. .; LEITE, M. C. L. . Public education under neoliberal and neoconservative governmentality in times of promises and suspicions. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23034.027. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23034. Acesso em: 24 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático Mecanismos de privatização da Educação Básica e seus impactos nas políticas e gestão educacional
Author Biographies

Doutoranda Eliada Mayara Alves Krakhecke, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestra em Ensino pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Integrante dos Grupos de Pesquisas Philos Sophias e Laboratório Imagens da Justiça. Realiza pesquisas nas áreas de pós-estruturalismo, decolonialidade, estudos de gênero e políticas educacionais.

Dr.ª Dulce Mari da Silva Voss, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Doutorado em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Docente da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA - Campus Bagé/RS). Líder do Grupo de Pesquisa Philos Sophias. Realiza pesquisas nas áreas de pós-estruturalista, filosofias da diferença, decolonialidade, estudos de gênero e políticas educacionais.

Dr.ª Maria Cecília Lorea Leite, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado na Université Paris 8. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Coordenadora do Laboratório Imagens da Justiça (UFPel). Realiza pesquisas nas áreas de currículo, gestão democrática, educação jurídica, pedagogia jurídica, imagens da justiça, ensino superior e universidade.

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