Charter schools and school choice: implementation contexto and genesis of the proposal in the USA

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Dr. Henrique Dias Gomes de Nazareth
https://orcid.org/0000-0002-9833-0010

Abstract

This article explores the concept of "charter schools" in the United States, which are public institutions managed by private entities, operating under performance contracts. It traces the origin of this proposal in the US, contextualizing it within the school choice movement and providing an overview of the original formulation of charters, as well as a summary of research on their outcomes. In Brazil, there are historical parallels with forms of privatization, such as contracted daycare centers, but recently Brazilian programs inspired by charter schools have emerged, promising efficiency and innovation. The objective of this article is to contribute to the understanding of this phenomenon. To achieve this goal, a bibliographic research was conducted, covering relevant authors in discussions on the topic. It is concluded that the premise that competition, private management, and deregulation are effective strategies to improve the school system is questionable and lacks solid foundation and evidence.

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How to Cite
NAZARETH, H. D. G. de. Charter schools and school choice: implementation contexto and genesis of the proposal in the USA. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23211.028. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23211. Acesso em: 27 jul. 2024.
Section
Caderno Temático Mecanismos de privatização da Educação Básica e seus impactos nas políticas e gestão educacional
Author Biography

Dr. Henrique Dias Gomes de Nazareth, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro - UNIRIO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2011), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2014) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2019). Foi professor do Departamento Educação e Sociedade da UFRRJ (2017-2018) e atualmente é professor do Departamento de Didática da UNIRIO. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: escolas charter, avaliação educacional, avaliação de larga escala, contratos de gestão na educação, privatização da educação e política educacional.

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