Charter schools and school choice: implementation contexto and genesis of the proposal in the USA

Main Article Content

Dr. Henrique Dias Gomes de Nazareth
https://orcid.org/0000-0002-9833-0010

Abstract

This article explores the concept of "charter schools" in the United States, which are public institutions managed by private entities, operating under performance contracts. It traces the origin of this proposal in the US, contextualizing it within the school choice movement and providing an overview of the original formulation of charters, as well as a summary of research on their outcomes. In Brazil, there are historical parallels with forms of privatization, such as contracted daycare centers, but recently Brazilian programs inspired by charter schools have emerged, promising efficiency and innovation. The objective of this article is to contribute to the understanding of this phenomenon. To achieve this goal, a bibliographic research was conducted, covering relevant authors in discussions on the topic. It is concluded that the premise that competition, private management, and deregulation are effective strategies to improve the school system is questionable and lacks solid foundation and evidence.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
NAZARETH, H. D. G. de. Charter schools and school choice: implementation contexto and genesis of the proposal in the USA. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–19, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23211.028. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23211. Acesso em: 21 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático Mecanismos de privatização da Educação Básica e seus impactos nas políticas e gestão educacional
Author Biography

Dr. Henrique Dias Gomes de Nazareth, Universidade Federal do Estado de Rio de Janeiro - UNIRIO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2011), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2014) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2019). Foi professor do Departamento Educação e Sociedade da UFRRJ (2017-2018) e atualmente é professor do Departamento de Didática da UNIRIO. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: escolas charter, avaliação educacional, avaliação de larga escala, contratos de gestão na educação, privatização da educação e política educacional.

References

ADRIÃO, T. Escolas charters nos EUA: Contradições de uma tendência proposta para o Brasil e suas implicações para a oferta da educação pública. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 28, n. especial, p. 263-282, 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v28nEspeciala2014-P263a282

BERLINER, D. Escola pública nos EUA: resistindo aos ataques do governo Trump. In: KRAWCZYK, N. (org.). Escola pública: tempos difíceis, mas não impossíveis. Campinas: FE/UNICAMP; Uberlândia: Navegando, 2018. 230 p.

BLAZER, C. Literatura review research comparing charter schools and traditional public schools. Research Services Office of Assessment, Research, and Data Analysis Miami-Dade County Public Schools. 2010. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED536259.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

BUDDE, R. Education by Charter: Restructuring School Districts. Key to Long-Term Continuing Improvement in American Education. The Regional Laboratory for Educational Improvement of the Northeast & Islands. Massachusetts. 1988.

CAMARGO, P. GOMES, S. Charter schools: a atual política educacional aplicada na cidade de Chicago. Revista Mundo afora. Ministério das Relações Exteriores. Brasília, 2014.

CARNOY, M.; JACOBSEN, R.; MISHEL, L.; ROTHSTEIN, R. The Charter School Dust-Up: Examining the Evidence on Enrollment and Achievement. Washington: Economic Policy Institute, 2005.

CLARK, M. A., GLEASON, P., TUTTLE, C. C. e SILVERBERG, M. K. Do Charter Schools Improve Student Achievement? Evidence from a National Randomized Study. Princeton: Mathematica Policy Research. 2011.

CORRÊA, L. F. S. OLIVEIRA, F. M. B. Escolas charter: política ou despolítica pública? O caso da cidade de Nova York. Revista Mundo afora. Ministério das Relações Exteriores. Brasília, 2014.

COSTA, M.; KOSLINSKI, M. Escolha, estratégia e competição por escolas públicas. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 195-213, maio/ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73072012000200013

FRIEDMAN, M. Capitalismo e Liberdade. Trad. de Luciana Carli. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984.

HOXBY, C. M. Achievement in charter schools and regular public schools in the united states: understanding the differences. Massachusetts: Harvard University And National Bureau of Economic Research. 2004. Disponível em: http://www.wacharterschools.org/learn/studies/HoxbyCharters_Dec2004.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

HUBBARD, L.; KULKARNI, R. Escolas charter: aprendendo com o passado, planejando para o futuro. In: BROOKE, N. (org.). Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012, 520 p.

KAHLENBERG, R.; POTTER, H. Restoring Shanker’s Vision for Charter Schools. American Educator, Washington, v. 38, n. 4, ago. 2014. Disponível em: < https://www.aft.org/sites/default/files/kahlenberg.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2018.

KLEES, S. J.; EDWARDS JR., B. Privatização da educação: experiências dos Estados Unidos e outros países. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 11-30, mar. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206002

KRAWCZYK, N. Brasil – Estados Unidos: a trama de relações ocultas na destruição da escola pública. In: KRAWCZYK, N. (org.). Escola pública: tempos difíceis, mas não impossíveis. Campinas: FE/UNICAMP; Uberlândia: Navegando, 2018. 230 p.

NAZARETH, H. D. G. de. Escolas charter no Brasil: soluções ou ameaças aos princípios do ensino? Curitiba: Appris, 2022.

NAZARETH, H. D. G. de. Mais do mesmo ou ameaças renovadas? Uma análise de recentes iniciativas brasileiras inspiradas nas escolas charter. Paradigma, [s. l.], v. 44, n. 5, p. 596-622, 2023. DOI: https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p596-622.id1518

NAZARETH, H. D. G.; SANTOS, A. V. R. S.; PIRES, F. O. P. O. Charter schools e vouchers educacionais nos jornais: o subterfúgio do discurso da qualidade repercutido na mídia brasileira. Entropia, v. 8, n. 15, p. 142–172, 2024. DOI: https://doi.org/10.52765/entropia.v8i15.521

PETERSON, P. E. No, al shanker did not invent the charter school. Blog Education Next, Cambridge. 21 jul. 2010. Disponível em: <https://www.educationnext.org/no-al-shanker-did-not-invent-the-charter-school/>. Acesso em: 03 jul. 2018.

RAVITCH, D. Reign of error: The Hoax of the Privatization Movement and the Danger to America´s Public Schools. New York: Alfred A. Knopf. 2013a.

RAVITCH, D. Test, From the Top Down. The New York Times, New York, 7 ago. 2013b. Disponível em: https://www.nytimes.com/roomfordebate/2011/01/26/grading-the-education-president/tests-from-the-top-down. Acesso em: 1 jan. 2018.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SALOMÃO, G. C. P. V. Avaliação escolar: tensões práticas e conceituais a partir das provas bimestrais da rede municipal do Rio de Janeiro. 2020. 155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2020.

SANTOS, Aline Vitória Ramos da Silva; BRANDÃO, Andressa de Oliveira; NAZARETH, Henrique Dias Gomes de. Escolas Charter e contratos de gestão na educação: propostas de privatização na política educacional brasileira. In: ARAUJO, Flavia; MORGAN, Karine; MOCARZEL, Marcelo; ADRIÃO, Theresa; ALMEIDA, Luana Costa (orgs.). Educação na Região Sudeste: Conquistas históricas e retrocessos iminentes. 1. ed. eletrônica. Campinas-SP: Centro de Estudos Educação e Sociedade, 2024. p. 73.

SARDINHA, R. C. O Projeto Procentro e as escolas charter: investigação de um modelo educacional defendido pela Fundação Itaú Social. Dissertação (Mestrado em Educação). Orientação: LEHER, R. Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

SCHEMO, D. J. Charter schools trail in results, u.s. data reveals. The New York Times, New York, 17 ago. 2004. Disponível em: https://www.nytimes.com/2004/08/17/us/charter-schools-trail-in-results-us-data-reveals.html. Acesso em: 1 jan. 2018.