Educa Juntos Program and the continuing education of teachers in Municipal Public Education Networks in Paraná

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Caroline Biernaski Ortis
Drª Michelle Fernandes Lima

Abstract

This paper deals with the continuing education of teachers who work in the Municipal Public Education Networks of the State of Paraná. It has as its aim to characterize the Educa Juntos Program. This analysis highlights the private agents involved in the Program and some implications for the continuing education of teachers. The functioning of the Educa Juntos Program is detailed through materials and evaluations, highlighting the great influence of private agents in the Program. Data and information available on websites of SEED-PR, Educa Juntos Program and other private agents were used, with theoretical contribution by Gramsci and studies in the area. Educa Juntos Program was created with the aim of improving rates in external and internal evaluations, and in this process of developing the Program, intensification of the participation of private agents in municipal public education is observed through planning of ongoing teacher education and teaching materials and evaluations.

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ORTIS, C. B.; LIMA, M. F. Educa Juntos Program and the continuing education of teachers in Municipal Public Education Networks in Paraná. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–19, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24044.034. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24044. Acesso em: 5 dec. 2025.
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Author Biographies

Caroline Biernaski Ortis, Univeridade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Professora na rede privada de ensino de Irati/PR. Pedagoga, graduada pela Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO- 2018/2021) . Pós-graduada em Letramento e Alfabetização na Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e aluna regular do Mestrado em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), bolsista CAPES.Membro do Grupo de Pesquisa Estado, Políticas e Gestão da Educação (PPGE/ UNICENTRO/IRATI-PR) e membro do grupo de estudos de Gramsci (UNICENTRO).

Drª Michelle Fernandes Lima, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Professora do Departamento de Fundamentos da Educacao da Universidade Estadual de Maringá e do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE UNICENTRO). Mestre em educação pela Universidade Estadual de Maringá. Doutora em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da UFPR. Pós Doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE/UEPG). Líder do grupo de pesquisa Estado, Politicas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR). Participante do Grupo de Pesquisa Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior - GEDUC/PPE/UEM. Pesquisa nas linhas: Formulação, implementação e avaliação das políticas educacionais (Ed. Básica e Superior); Pesquisa em Politicas Educacionais. Atualmente Diretora da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE/PARANÁ). Compôe a Coordenação Nacional como Secretaria da IGS Brasil (International Gramsci Society).

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