Having ideas while thinking: a way to have art in us

Main Article Content

Dr.ª Deborah Vier Fischer
Karine Storck

Abstract

This article intents to enhance the presence of the contemporary art in school as a promoter and a mobilizer thought, as an opening or a stance, more than an artistic act itself. The idea of “having the art within us” comes from the way a child expresses himself in front of plenty of supplies in an art room and the possibility of realizing the wish of “having ideas while thinking”. The aim is to build a conversation between this childish proposition and the production of contemporary visual artists such as: Carolina Caycedo, Gê Viana, Xadalu Tupã Jekupé. They invite to reflect about social and environmental issues in the present. Thinking about art is to experience new and other paths in school and in life, mobilizing senses and perceptions. As references for the design of this path thought, there is support on Luis Camnitzer (2018), Célia Xakriabá (2020), Ailton Krenak (2019; 2020) and the production of ArtVersa (FACED/UFRGS) group.

Downloads

Article Details

How to Cite
FISCHER, D. V.; STORCK, K. Having ideas while thinking: a way to have art in us. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24323.018. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24323. Acesso em: 25 jul. 2025.
Conference Proceedings Volume
Section
CHILDREN, PLAY, AND IMAGINATION: INVENTIVE PATHS (WITH AND) THROUGH CONTEMPORARY ART
Author Biographies

Dr.ª Deborah Vier Fischer, Escola Projeto

Doctoral degree in Education from the Post-Graduation Program in Education at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu/UFRGS). Pedagogical coordinator at Escola Projeto (Porto Alegre/RS). E-mail: deborahvfischer@gmail.com

Karine Storck, Colégio de Aplicação of Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doctoral degree student in Education at the Post-Graduation Program in Education at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGEdu/UFRGS). Visual Arts teacher at Colégio de Aplicação of Universidade Federal do Rio Grande do Sul (CAp/UFRGS). E-mail: karinestorck@gmail.com

References

ALVES, C. Antes que se apague: territórios flutuantes. Catálogo de exposição. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2022.

ALZUGARAY, P. Carolina Caycedo: por uma memória ambiental. In: SELECT_CELESTE. [S. l.], 15 abr. 2019. Disponível em: https://select.art.br/carolina-caycedo-por-uma-memoria-ambiental/. Acesso em: 04 out. 2024.

ARTEVERSA. Carolina Caycedo: os rios da sua cidade estão vivos? 2024. Disponível em: https://www.ufrgs.br/arteversa/carolina-caycedo-os-rios-da-sua-cidade-estao-vivos/. Acesso em: 09 out. 2024.

CAMNITZER. L. O ensino de arte como fraude. In: CERVETTO, R.; LÓPEZ, M. A. (Orgs.). Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: SESC, 2018.

DIAS, T. R. Arte e práticas de si feministas: multiplicar os horizontes éticos e estéticos na docência. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2024. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/276985. Acesso em: 08 out. 2024.

FISCHER, D. V. Pensar com cenas de escola: a arte, o estranho, o mínimo. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/197436 . Acesso em: 08 out. 2024.

FISCHER, D. V.; LOPONTE, L. G. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar? Revista Educação, [S. l.], v. 45, p. e19/ 1–21, jan./ dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644435041. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/35041 . Acesso em: 09 out. 2024.

FISCHER, D. V.; STORCK, K. Pensar com a escola e com a arte, possibilidades para a docência contemporânea. In: CUNHA, S. R. V.; CARVALHO, R. S. de (orgs.). Arte contemporânea e docência com crianças: inventários educativos. Porto Alegre: Zouk, 2021.

FISCHER, D. V.; STORCK, K. (Re)habitar a escola no tempo presente: exercícios cotidianos do fazer docente com a arte e a escola. In: LOPONTE, L. G.; MOSSI, C. P. (orgs.). ARTEVERSA: arte, docência e outras invenções. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. DOI: 10.31560/pimentacultural/2023.96283.7 Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/arteversa-arte. Acesso em: 09 out. 2024.

hooks, b. Ensinando a transgredir. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KOHAN, W. O.; FERNANDES, R. A. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046236273. Acesso em: 06 mar. 2025.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, A. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MOSSI, C. P. Um corpo sem órgãos, sobrejustaposições: quem a pesquisa [em educação] pensa que é?. Santa Maria: Editora da UFSM, 2017.

ORTEGA, A. Atos de felicidade: Gê Viana, a artista que corta imagens coloniais à facão. In: NONADA Jornalismo. [S. l.], 02 out. 2023. Disponível em: https://www.nonada.com.br/2023/10/atos-de-felicidade-ge-viana-a-artista-que-corta-imagens-coloniais-a-facao/. Acesso em: 09 out. 2024.

PAIVA, A. M. S. A “virada decolonial” na arte contemporânea brasileira: até onde mudamos? Revista Vis: Revista Do Programa De Pós-Graduação em Artes Visuais, vol. 21, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/43694. Acesso em: 06 mar. 2025.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.) A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/14084/1/colonialidade.pdf. Acesso em: 25 fev. 2025.

SANTOS, R. A. F. dos. A pálida História das Artes Visuais no Brasil: onde estamos negras e negros? Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 341-368, maio/ago. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.94288. Acesso em: 06 set. 2024.

TUPÃ JEKUPÉ, X. Xadalu Tupã Jekupé. Site do artista, 2024. Disponível em: https://xadalu.com/. Acesso em: 09 out. 2024.

VIANA, G. Depoimento da artista. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (3 min 40 s). Publicado pelo canal Prêmio PIPA. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lehYKux87sI&t=157s. Acesso em: 04 out. 2024.

XAKRIABÁ, C. Amansar o giz. PISEAGRAMA, Belo Horizonte, n. 14, p. 110-117, jul. 2020. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/amansar-o-giz/. Acesso em: 09 out. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.