Thematic approach to Yoga in Physical Education classes: an overview of Brazilian state curricula

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Prof.ª Nina Giovana Tassi dos Santos
Prof.ª Eliane Tassi dos Santos
Dr. Luiz Gustavo Bonatto Rufino

Abstract

This study aimed to analyze the extent to which Yoga is incorporated as a curricular theme in Brazilian schools, as well as its implications for teacher education. To this end, we examined the National Common Curricular Base (BNCC), along with the 26 state curricula and that of the Federal District. The data, analyzed using content analysis, provide insights regarding Yoga instruction in schools. The results indicate that Yoga has some level of visibility in Brazilian curricula, particularly within the field of gymnastics. However, there is a significant lack of pedagogical proposals, which likely limits initiatives in this regard, especially in public schools. The absence of clear guidelines for incorporating Yoga into school curricula reinforces its restricted character. Furthermore, it exposes the challenges surrounding this topic in the field of Physical Education teacher education today.

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SANTOS, N. G. T. dos .; SANTOS, E. T. dos .; RUFINO, L. G. B. . Thematic approach to Yoga in Physical Education classes: an overview of Brazilian state curricula. Olhar de Professor, [S. l.], v. 28, p. 1–21, 2025. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.28.24712.035. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/24712. Acesso em: 6 dec. 2025.
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Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Prof.ª Nina Giovana Tassi dos Santos, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Professora de Educação Física e aluna de mestrado do programa de pós graduação da Faculdade de Educação Física da Unicamp.

Prof.ª Eliane Tassi dos Santos, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Licenciada em Pedagogia (Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, 2007). Professora – Prefeitura Municipal de Valinhos, SP.

Dr. Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutor em Ciências da Motricidade (Unesp, Rio Claro, 2018). Professor Doutor – Departamento de Educação Física e Humanidades – DEFH, Faculdade de Educação Física – FEF – Universidade Estadual de Campinas, Unicamp.

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