Teaching practice and children’s literature in primary education

Main Article Content

Fernanda Santana Rocha
Gleisa Alcantara
Ana Erica Reis da Silva Kühn
https://orcid.org/0000-0002-5135-7048

Abstract

This study aims to analyze the way children's literature is addressed in two public elementary schools in Bahia, one in the city of Barreiras and the other in Wanderley. One teacher from each school participated in this study. The methodology used was the bibliographic and field research, using as instruments the field diary and the questionnaire. We conducted the theoretical discussion based on the assumptions of Coelho (2000), Hunt (2010), Candido (2004), Colomer (2007), Kleiman (2002), among others. We also present, based on the data, some reflections on the teaching of children's literature in elementary school I, which often goes through a recreational and/or pedagogical bias. These approaches were indispensable for the clarification of children's literature and reader training.               

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SANTANA ROCHA, F.; ALCANTARA, G.; REIS DA SILVA KÜHN, A. E. Teaching practice and children’s literature in primary education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15601.209209229827.0822. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15601. Acesso em: 30 sep. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Fernanda Santana Rocha, UNEB

Pós-graduanda em Coordenação pedagógica (FARESE). Graduada em Pedagogia (UNEB)

Gleisa Alcantara, UNEB

Pós-graduanda em Coordenação pedagógica (FARESE). Graduada em Pedagogia (UNEB). Atua no ensino da Educação infantil no munícipio de Wanderley – BA.

Ana Erica Reis da Silva Kühn, UNEB

Doutora em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás, mestre em Letras e Linguística pela mesma instituição. Possui graduação em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia. Desenvolveu tese de doutorado sobre os ensaios críticos e a poesia de Paulo Leminski. Integra dois grupos de pesquisa do CNPq: Núcleo Goiano de Estudos Linguísticos e Literários - NUGELL, e Literatura, ensino e suas interfaces. Atualmente é professora substituta na Universidade do Estado da Bahia - campus IX nos cursos de Letras e Pedagogia. Atua nas áreas de literatura brasileira contemporânea, literatura infanto-juvenil e ensino de literatura.