Cultural pedagogies in pandemic times: education on the walls in Londrina

Main Article Content

Alexandre Luiz Polizel
Bruna Adriane Fary
https://orcid.org/0000-0002-2382-6572
Cristiane Beatriz Dal Bosco Rezzadori
https://orcid.org/0000-0003-0227-7591

Abstract

This paper aims to outline considerations about cultural pedagogies on the walls of the city of Londrina-PR in times of pandemic. To this end, we use a hermeneutic look anchored in the Cultural Studies of Sciences and Education, based on epistemics in Michel Foucault and Bruno Latour. The interpretative is launched from two graffiti written on the walls of the central region of the city of Londrina-Paraná at the beginning of the COVID-19 pandemic, with the photo-capitized record in April 2020. From the reading of both it is possible to taxonomization of two cultural pedagogies that guide this manuscript: a) The reiteration of prevention techniques for viral infections; and b) A socio-cultural critique of the ethical possibilities of self-care.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
POLIZEL, A. L.; FARY, B. A.; DAL BOSCO REZZADORI, C. B. Cultural pedagogies in pandemic times: education on the walls in Londrina. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–7, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.16067.060. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16067. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Caderno Temático: Covid 19 - Educação em tempo de Pandemia (Volume 2)
Author Biographies

Alexandre Luiz Polizel, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR/Campo Mourão

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Professor no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: Alexandre_polizel@hotmail.com

Bruna Adriane Fary, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda (2017 - atual) e Mestra (2015 - 2017) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina (UEL - Londrina). Especialista em Neuroaprendizagem e Educação e Sociedade (2019 - 2020) pela Faculdade São Braz. Licenciada em Química pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR - Apucarana (2011 - 2015). Membra do GEPPMat - Grupo de Estudo e Pesquisa do Pensamento Matemático (UEL).

Cristiane Beatriz Dal Bosco Rezzadori, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Londrina.

 Professora do Departamento de Química da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina. Mestre (2013) e Doutora (2017) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Licenciada em química pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2002). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educações, Narrativas, Culturas e Ciências (UTFPR-GEPENC).

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.