Education and transformation of planetary reality: hope and utopia

Main Article Content

Izabel Cristina Petraglia
Elaine T. Dal Mas Dias
Cleide Rita Silvério de Almeida

Abstract

This text aims to establish a dialogue based on approximations between the ideas of two important thinkers in the contemporary educational context: Paulo Freire and Edgar Morin. They are also contemporary in their participation in the social and political universe of those times. Another objective is to encourage reflection with and in diversity, privileging education as a possibility for transforming reality. This study is carried out at a favorable moment to think about ways to face obstacles in education, science, economics, and politics, resulting from a serious pandemic that, in Brazil alone, until August 2020, had already reaped more than 120 thousand lives. We highlight aspects of the authors' work, such as: politicization of thought, loveliness, hope and utopia, considering points of convergence. The methodology is bibliographic.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PETRAGLIA, I. C.; DIAS, E. T. D. M.; ALMEIDA, C. R. S. de. Education and transformation of planetary reality: hope and utopia. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16831.209209229775.0907. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16831. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Izabel Cristina Petraglia, Universidade Metodista de São Paulo

Pós-Doutora pelo Centre Edgar Morin, EHESS/CNRS, França. Doutora em Educação pela USP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo – UMESP (Brasil) e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade – GEPEC/UMESP-CNPq

Elaine T. Dal Mas Dias, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Pós-Doutora pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Doutora em Psicologia do Desenvolvimento, pela USP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Nove de Julho (Brasil)  

Cleide Rita Silvério de Almeida, Universidade Nove de Julho - UNINOVE

Pós-Doutora pelo Centre Edgar Morin, EHESS/CNRS, França. Doutora em Educação pela USP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Nove de Julho (Brasil).