Kneading, scribblin, to tear and move (yourself): propositions for approach contemporary art Of children's in early Childhood Education

Main Article Content

Thalia Mendes Rocha
https://orcid.org/0000-0002-7079-1173
João Paulo Baliscei
https://orcid.org/0000-0001-8752-244X

Abstract

What theoretical-methodological arguments can favor rapprochement between children and Contemporary Art? In this reflection, we aim to argue in favor of proposals for working with Contemporary Art in kindergarten and Early Childhood Education centers. We carried out a bibliographical investigation into the children's actions and the characteristics of Contemporary Art. Therefore, we selected from Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base) - BNCC (2018) ten learning and development objectives of Early Childhood Education and brought them closer to Contemporary Art. Subsequently, we presented four arguments that can support the practices of Early Childhood Education teachers in terms of working with Contemporary Art, and then, we exemplified these arguments with works by contemporary artists. Finally, we highlighted the importance of working with Contemporary Art in Early Childhood Education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
ROCHA, T. M.; BALISCEI , J. P. Kneading, scribblin, to tear and move (yourself): propositions for approach contemporary art Of children’s in early Childhood Education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–21, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17552.069. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17552. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Thalia Mendes Rocha , MARINGÁ STATE UNIVERSISADE - UEM

Undergraduate student of the fourth year of Visual Arts at the State University of Maringá - UEM, participates in the Research Group on Art, Education and Images, ARTEI. Conducts research in the field of Visual Arts Teaching, Teacher Training, Contemporary Art and Early Childhood Education. Email: ra103257@uem.br

João Paulo Baliscei , MARINGÁ STATE UNIVERSISADE - UEM

PhD in Education (2018) by the Postgraduate Program at the State University of Maringá with studies at the Facultad de Bellas Artes / Universitat de Barcelona, ​​Spain. He is a professor in the Visual Arts course at the State University of Maringá and coordinator of the Research Group on Art, Education and Images - ARTEI. Author of the book: PROVOQUE: visual culture, masculinities and teaching of Visual Arts. Develops research on Art Teaching; Studies of Visual Culture and Gender and Masculinities. Email: jpbaliscei@uem.br

References

AUGUSTO, Silvana de Oliveira. Ver Depois de olhar: a formação do olhar do professor para os desenhos das crianças. 2009. 147 p. Dissertação (Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de concentração: Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares) Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

BERTASI, Andressa Thaís Favero; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. As produções gráfico-plásticas das crianças. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando, 1. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017a. p.128.

BECKER, Aline da Silveira. História e imagens: A visualidade produzindo infâncias. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO,Irene (orgs.) Cultura Visual e Infância: quando as imagens invadem a escola...Santa Maria: Editora da UFSM, 2010, p. 89-104.

BORGES, Camila Bettim. Respingos, colagens, vozes, sensações. In: CUNHA, Susana Rangel. Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando, 1.ed. Porto Alegre: Mediação, 2017, p. 65 -73.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: . Acesso em: 25. jan. 2021.

CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Entre As Culturas da Infância e a Rotina Escolar: em busca do sentido do tempo na educação infantil. Revista Teias, Rio de Janeiro. v. 16, n. 41, p.124-141, abr./jun. 2015.

CATTANI, Icleia Barbosa. Mestiçagens da Arte Contemporânea. Porto Alegre: Editora da UFRS, 2007.

COLETO, Daniela Cristina. A Importância da Arte para a formação da criança. Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 3, p. 137-152, jan./jul. 2010.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando, 1. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017. p.128.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Pintando, bordando, rasgando, desenhando e melecando na educação infantil. In. CUNHA, Susana Rangel Vieira da (Org.). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1995, p. 7-36.

_______. Imagens na educação infantil como pedagogias culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Org.). Pedagogias culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM,
2014. p. 199-224.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HOFFMANN, Jens. (Curadoria) de A a Z. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó. 2017. p. 100.

IAVELBERG, Rosa. Desenho na Educação Infantil. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013.

_______. A Base Nacional Comum e a formação dos professores de arte. Revista Horizontes, São Paulo, v. 36, p. 74-84, jan./abr. 2018.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte e metáforas contemporâneas para pensar infância e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 112- 122, jan./abr. 2008.

MARTINS, Mirian Celeste (Coord.). Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e Ação - Revista do Departamento de Educação/UNISC - Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, v. 14, n.1, p. 9-27, jan. /jun. 2006.