Expressive Languages and Narrative (Auto)Biographical Research: Contribuitions to the Teacher Education of Early Childhood Teachers

Main Article Content

Penha Mabel Farias do Nascimento
Eda Maria de Oliveira Henriques

Abstract

The work brings an account of a doctoral research, in progress since 2017, and discusses the possible dialogues between expressive or poetic languages (art and play) with narrative (auto)biographical research as theoretical and methodological assumptions fundamental to the process training, continuing or in service, of teachers in early childhood education in a municipal education network. In this context, the importance of the aesthetic dimension in the training process is highlighted. As part of the set of methodological procedures carried out, some teaching narratives were reported and the first reflections on the relationship between formation, self-formation, narratives and aesthetic experiences and their repercussions on the pedagogical work developed by teachers and teachers were constructed.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
NASCIMENTO, P. M. F. do; HENRIQUES, E. M. de O. Expressive Languages and Narrative (Auto)Biographical Research: Contribuitions to the Teacher Education of Early Childhood Teachers. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–18, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.17624.080. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17624. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Contemporary artistic practices, children and teaching: aesthetic experiences
Author Biographies

Penha Mabel Farias do Nascimento, Universidade Federal Fluminense - UFF

Mestre em Educação Pela Universidade Federal Fluminense/UFF. Pedagoga da Unidade de Educação Infantil da Rede Municipal de Educação de Niterói.

Eda Maria de Oliveira Henriques, Universidade Federal Fluminense/UFF.Niterói/RJ.

Doutora em Educação, professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense nos cursos de Pedagogia e Licenciaturas e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFF, orientando dissertações e teses voltadas para temática de formação de professores. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Sobre Processos de Formação Institucionais (GEPPROFI), com publicações em periódicos nacionais e internacionais sobre a temática.

References

ESTÉTICA. In: ABBAGNANO, N. Dicionário de filosofia. 1.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014. 426 p.

BARBIERI, S.; BAROUKH, J. A. (coord.); ALVES, M. C. C. L. Interações: onde está a arte na infância? 3. ed. São Paulo: Editora Edgard Blucher, 2017. 162 p.

BARROS, M. Meu quintal é maior do que o mundo. Antologia. 9. ed. Rio de Janeiro: Editora Schwarcz, 2019. 168 p.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7.ed. Tradução: Sérgio P. R. São Paulo: Brasiliense, 1994. 256 p.

BERNARDES, R. K.et al. Segredos do coração: a escola como espaço para o olhar sensível. CadCEDES, Campinas, v. 30, n. 80, p. 72-83, jan. .∕abr. 2010.

BERNARDES, R. K. De rios e córregos que desaguam em narrativas autobiográficas: o ateliê de arte como espaço-tempo de caminhar para si. In: VIII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto) biográfica, 8, 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: UNICID, 2018.

BOLÍVAR, A. A expressividade epistêmico-metodológica da pesquisa (Auto) biográfica. In: ABRAHÃO, M. H. M. B.; BRAGANÇA, I. F. S.; ARAÚJO, M. S. (Orgs.) Pesquisa (auto) biográfica, fontes e questões. Curitiba – PR: CRV, 2014. cap. 6, p. 113-128.

BRAGANÇA, I. F. S. Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: SOUZA, E. C.; MIGNOT, A. C.V. et.al. Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: QUARTET, FAPERJ, 2008. p. 65 – 81.

CUNHA, M. I. Conte-me agora! As narrativas como alternativas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v.23, n. 1-2, p. 1-7, Jan/Dez. 1997.

FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A; FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo\Natal: Editora da UFRN; Paulus, 2010. cap 1, p. 29-55.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 25 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998. 184p.
GALEANO, Eduardo. Livro dos abraços. 27º ed. São Paulo: L&PM Pocket, 2019. 272 p.
HOYUELOS, A. A Estética no pensamento e na obra pedagógica de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020. 288 p.

JOSSO, M. Experiência e Vida e formação. Tradução José Claudino e júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004. 285 p.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. 88 p.

LE BRETON,D. Antropologia dos sentidos.2ed. Petrópolis, RJ.: Vozes, 2020. 546p.
MORIN, E. Sobre a Estética. Rio de Janeiro: Pró-saber, 2017. 126 p.
NASCIMENTO, P. M. F. Arte e formação de professores de educação infantil: um olhar sensível sobre a docência. Niterói, 2019.144p. Projeto para exame da qualificação. Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2000.

NÓVOA, A. et. al. Vidas de professores. 2.ed. Porto/Portugal: Porto Editora, 1995. 215 p.

______________. FINGER, M. (Orgs.) O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo\Natal: Editora da UFRN; Paulus, 2010. 214 p.

NÓVOA, A. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no projeto Prosalus. In: FINGER, M. (Org.) O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo\Natal: Editora da UFRN; Paulus, 2010. Cap. 8, p. 143-175.

OSTETTO, L. E. A arte no itinerário da formação de professores: acender coisas por dentro. Reflexão e Ação, Santa Cruz, v. 14, n.1, p. 29-43, jan./jun. 2006.

_________. Fazer à mão para falar de si: A dimensão estética na formação e nas narrativas de professores. In: MONTEIRO, F.A.; NACARATO, A.M.; FONTOURA, H.A. da(orgs.) Narrativas docentes, memórias e formação. Curitiba: CRU, 2016.

_________. Educação infantil e arte: Sentidos e práticas possíveis. Caderno de Formação: formação de professores. Educação Infantil: princípios e fundamentos. Acervo digital UNESP, v. 3, p. 27-39, mar. 2011. Disponível em: . Acesso em: 2017

RIBEIRO, T.; SOUZA, R.; SANCHES, C. (orgs.) Conversa como metodologia de pesquisa: Por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. 216 p.

RINALDI,C. Diálogos com Reggio Emília: Escutar, investigar e aprender.Tradução Vânia Cury. São Paulo: Paz e Terra, 2012. 400 p.

TERRAGROSA, A. Da arte e da narração à sensível textura de nós. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I.; SOUZA, Elizeu C. (orgs.) Pesquisa Narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2017. 376 p.

VECCHI, V. Estética y aprendizaje. Prólogo. In: HOYUELOS, A. La estética em el pensamento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Ediciones Octaedro; Rosa Sensat, 2006.
___________. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. Tradução Helena Bonini.São Paulo: Phorte, 2017. 328 p.