Eye tracking and inclusive special education: a systematic review

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Ms. Leonardo dos Santos Batista
https://orcid.org/0000-0002-6774-5715
Dr.ª Kate Mamhy Oliveira Kumada
https://orcid.org/0000-0002-5278-9782
Dr.ª Priscila Benitez
https://orcid.org/0000-0003-3501-7606

Abstract

The present research aimed to investigate the use of eye tracking in inclusive education, since it is an implicit and non-invasive way of measuring the gaze. Such data can act as evaluators of the attentional process during the performance of pedagogical activity by students belonging or not to Special and Inclusive Education. We then asked ourselves “How is eye tracking being used in mathematics education from the perspective of universal design for learning?”. To respond to that question, we performed a systematic review of national and international databases. We identified a gap regarding a diverse audience, with previous works always maintaining a somewhat detailed or very similar behavioral profile, as well as not very elaborate visual resources. In the end, we propose a protocol that compiled all the specifications of the methods used, containing the information frequently recorded in the literature, the detailing of the profile and metrics of eye tracking. Contributing to the area of eye screening in the context of Special and Inclusive Education.

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BATISTA, L. dos S.; KUMADA, K. M. O. .; BENITEZ, P. . Eye tracking and inclusive special education: a systematic review. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.19672.002. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/19672. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Ms. Leonardo dos Santos Batista, Universidade Federal do ABC - UFABC

Bacharel em Ciência e Tecnologia e Licenciade em Matemática pela Universidade Federal do ABC (UFABC). Membro do Grupo de Pesquisa SueLi, onde participa de projetos de desenvolvimento e avaliação de materiais didáticos inclusivos. Atualmente cursa Pós-graduação stricto sensu em Engenharia e Gestão da Inovação pela mesma instituição.

Dr.ª Kate Mamhy Oliveira Kumada, Universidade Federal do ABC - UFABC

Pedagoga com habilitação em Educação Especial na área da surdez (Unesp), Especialista em Surdez, desenvolvimento e inclusão e Mestre em Linguística Aplicada (Unicamp) e Doutora em Educação na área da educação especial (USP). Atualmente é docente da Universidade Federal do ABC (UFABC) e professora do Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão da Inovação (UFABC).

Dr.ª Priscila Benitez, Universidade Federal do ABC - UFABC

Doutora em Psicologia pela UFSCar, Professora Adjunta no Centro de Matemática, Computação e Cognição da Universidade Federal do ABC, Pesquisadora no Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino - INCT-ECCE (Deisy G. de Souza, presidente) financiado pelo CNPq (#573972/2008-7) e FAPESP (2008/57705-8)

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