Linguistic/semiotic analysis practices during Portuguese language curricular component: an enunciative-discursive path

Main Article Content

Dr.ª Amanda Maria de Oliveira
https://orcid.org/0000-0003-4542-4993
Dr. Rodrigo Acosta Pereira
https://orcid.org/0000-0003-0148-8725

Abstract

This article aimed at outlining an enunciative-discursive path of linguistic/semiotic analysis practices (Prática de Análise Linguística/Semiótica, PAL/S) developed during Portuguese language curricular component classes. To do so, the theoretical basis is constituted by discussions involving linguistic/semiotic analysis practices and Portuguese language teaching in basic education, specifically in the first grades of Elementary School, in a dialogue with National Curriculum Parameters (Parâmetros Curriculares Nacionais, PCN) and National Common Curricular Base (Base Nacional Comum Curricular, BNCC). A theoretical review was developed about the subject of study, so it would be possible to stablish approximations between researches involving PAL/S and the forementioned parameterizing documents in the light of dialogical perspective. It is understood that, in parameterizing documents, there are centripetal forces considering the existance of tradition discourses, as well as centrifugal forces that propose an enunciative-discursive teaching focusing on reading, writing/speaking and linguistic/semiotic analysis practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, A. M. de .; PEREIRA, R. A. . Linguistic/semiotic analysis practices during Portuguese language curricular component: an enunciative-discursive path. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–20, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23365.044. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23365. Acesso em: 21 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Dr.ª Amanda Maria de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

É graduada em Letras - Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (CNPq), mestra em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (CNPq) e doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (CNPq). Faz parte do Grupo de Estudos Linguagem e Dialogismo (GELID). Atuou como docente da Universidade Regional de Blumenau (FURB) e atualmente exerce tutoria da disciplina de Gramática do Português I do curso de Letras - Português (UAB).

Dr. Rodrigo Acosta Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisador CNPq-PQ2.

References

ACOSTA PEREIRA, R. A prática de análise linguística/semiótica de base dialógica: reflexões para leitores iniciantes. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/08/EBOOK_A-pratica-de-analise-linguisticasemiotica-de-base-dialogica.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.

ACOSTA PEREIRA, R.; SANTOS-CLERISI, G. D. dos. Pesquisas no Brasil Sobre A Prática de Análise Linguística de Base Dialógica. Línguas & Letras, [S. l.], v. 21, n. 49, p. 4755.20200008, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24131. Acesso em: 15 abr. 2024.

ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos–SP: Pedro & João Editores, 2021. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/01/Pratica-de-analise-linguistica-1-1.pdf. Acesso em: 21 fev. 2024.

ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. C. Prática de análise linguística/semiótica nas aulas de língua portuguesa: o que ainda precisamos discutir? Letras, v. 32, n. 64, p. 06-23, jan./jun. 2022 - DOI:10.5902/2176148569386. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/69386. Acesso em: 12 fev. 2024.

ACOSTA PEREIRA, R.; PINTO, E. C. da S. A prática de análise linguística sob a perspectiva dialógica: encaminhamentos teórico-metodológicos para o professor de língua portuguesa. In: RODRIGUES, R. H.; ACOSTA PEREIRA, R. (org.). Práticas de linguagem na esfera escolar. São Carlos-SP: Pedro & João Editores, 2018.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011 [1979].

BAKHTIN, M. Questões de Literatura e de Estética: a teoria do romance. Tradução do russo por Aurora Fornoni Bernardini et al. 7ª ed. São Paulo: Hucitec, 2014 [1975].

BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV, V.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Prefácio de Roman Yakobson; apresentação de Marina Yaguello; tradução de Michel Lahud e Yara Fratesch Vieira, com colaboração de Lúcia Teixeira Wisnki e Carlos Henrique Cruz. 13.ed. São Paulo: Hucitec, 2009 [1929].

BEZERRA, M. A.; REINALDO, M. A. Análise linguística: afinal, a que se refere? São Paulo: Cortez, 2013. (Coleção leituras introdutórias em linguagem, v.3).

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: MEC, SEF, 1997, v.2.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

FENILLI, L. M. F. Trilhando caminhos para uma prática de análise linguística de base dialógica: uma proposta de elaboração didática a partir do gênero discursivo tira. Dissertação (Mestrado em Letras). Cascavel: UNIOESTE, 2020.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. In: FRANCHI, C.; NEGRÃO, E. V.; MÜLLER, A. L. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006 [1987], p. 33-101.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. São Paulo: SE/CENP, 1991

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 5.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013 [1997].

KRAEMER, M. A. D.; COSTA-HÜBES, T. C. Práticas de análise linguística na BNCC: heterogeneidade constitutiva e marcada no discurso. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. C. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.p. 281-324.

POLATO, A. D. M. Análise Linguística: do estado da arte ao estatuto dialógico. 2017.231f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. O conto em prática de análise linguística dialógica no Ensino Médio. In: BARROS, E. M. D. de; STRIQUER, M. dos S. D.; STORTO, L. J. (Orgs.). Propostas didáticas para o ensino da língua portuguesa. Campinas: Pontes Editora, 2018. p. 43-69.

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. Epistemologia teórica do nascimento da prática de análise linguística: décadas de 80 e 90. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da C. [Orgs.]. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 21-72.

RAUPP, E. S. A prática de análise linguística nas aulas de língua portuguesa: cartografia e análise dialógica dos discursos de pesquisas - dissertações e teses - produzidas no Brasil (1998-2021). 310f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-graduação em Linguística, Florianópolis, 2023.

RODRIGUES, R. H. A prática de análise linguística: emergência, reenunciações, abrangência e produtividade do conceito. In: ACOSTA PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da C. [Orgs.]. Prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 73-106.

SANTOS-CLERISI, G. D. dos. Fundamentos dialógicos para a prática de análise linguística nas aulas de Língua Portuguesa. Caminhos em Linguística Aplicada, V.20, Nº 1, 1º sem 2019, p. 108-130. Disponível em: https://periodicos.unitau.br/caminhoslinguistica/article/view/2724/1869. Acesso em: 16 out. 2024.

VOLOCHÍNOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013 [1925/1930].