The siren’s song in Paraná’s education policy: the School Partner Program in discussion
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.9.23620.009Abstract
In this text, the aim is to present discussions about the School Partner Program, established by Law no. 22,006/2024 in the State of Paraná, Brazil, which authorizes the government of the estate to enter into contracts with legal entities responsible for the administrative and financial management of public schools. Using Antonio Gramsci’s theoretical-methodological framework as support, reflections on the legislative process that led to the creation of the School Partner Program are presented, in order to demonstrate how coercion and consensus were present in the legislative process, undermining the principles of public management. Furthermore, key points of violation against the constitutional principle of democratic management of public education are identified, demonstrating how conservative proposals trample on historical achievements and condemn society to the logic of subservience to capitalist dictates marked by neoliberal logic. Finally, it relates the ongoing proposal to the siren’s song, as the state ends up being seduced by market logic, contributing to the demise of democratic management of public education.
Keywords: Education policy. Privatization of education. School Partner Program. Constitutional principles. Democratic management.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.