O curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa e os nexos entre teoria e prática: uma análise necessária
Main Article Content
Abstract
O texto apresenta a síntese de um estudo realizado sobre a práxis, no Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Essa investigação abordou um tema já muito discutido, mas ainda problemático na formação de professores: a relação teoria-prática. O estudo teve como finalidade compreender os pontos críticos dessa relação, evidenciados no desenvolvimento do curso, bem como, buscar na dimensão da prática do pedagogo possíveis elementos articuladores da teoria e da prática. Para compreender os determinantes do problema na sua totalidade, a pesquisa foi realizada através de estudo bibliográfico, análise dos documentos de reformulação, entrevistas com coordenadores e membros do Colegiado, professores e egressos do Curso, culminando na apresentação da Dissertação de Mestrado, em 1998. O trabalho propiciou compreender que significativos avanços foram realizados no Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa. No entanto, demonstra também a necessidade de redimensionamento do curso no âmbito teórico-prático e as revelações dos sujeitos geram novas discussões a respeito de como o mesmo pode inserir-se, decisivamente, na prática.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.