Public educational policies implied in good performance in sciences in PISA: a comparative study between Singapore, Finland and Brazil

Main Article Content

Juliane Buhler
Patrícia Ignácio

Abstract




The results of the International Student Assessment Program (PISA) have been used to promote research and debates on public practices and policies developed in countries with successful performances. In the wake of these investigations, the objective of the study was to research the Public Educational Policies involved in Science Teaching implemented in Singapore, Finland, and Brazil. Under the prism of comparative education, it took as a corpus of analysis: articles, theses and dissertations; legal documents from the countries under study; and OECD reports. The research findings show that Singapore and Finland: a) have decentralized education systems and flexible curricula; b) invest over 6,000 USD per student; c) strengthen school and university interaction; d) prioritize teacher training; e) have an attractive teaching career.


 




Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BUHLER, J.; IGNÁCIO, P. Public educational policies implied in good performance in sciences in PISA: a comparative study between Singapore, Finland and Brazil. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15593.209209229632.0720. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15593. Acesso em: 4 jul. 2024.
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Juliane Buhler, Universidade Federal do Rio Grande

Mestre em Química Tecnológica e Ambiental, Licenciada em Ciências Exatas pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e colaboradora do Laboratório de Ensino e Aprendizagem em Ciências Exatas (LEACE). Docente da rede municipal de ensino de Santo Antônio da Patrulha/RS.

Patrícia Ignácio, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestre em Educação em Estudos Culturais pela Universidade Luterana do Brasil e Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é Professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande, atuando nos cursos Licenciatura em Ciências Exatas, Licenciatura em Pedagogia EAD e no Curso de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas. Com 12 anos de experiência com alunos do Ensino Fundamental, o seu trabalho de pesquisa tem sublinhado questões relativas às pedagogias culturais, aos estudos culturais, à análise de discurso foucaultiana, aos processos de ensino e aprendizagem, à didática e às tecnologias de governamento no espaço-tempo da escola. Seus artigos e demais publicações têm problematizado a relação entre a sociedade, as pedagogias e a produção de sujeitos.